جو سنگین بی‌اعتمادی برفضای دیپلماسی آنکارا و مسکو

سرگئی لاوروف گفته: روابط  روسیه با ترکیه در همه عرصه‌ها بازبینی می‌شود و سقوط هواپیمای روسی توسط ترکیه یک اقدام تحریک آمیز و برنامه‌ریزی شده بوده است.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” رئیس جمهور روسیه هم هشدار داده است: اگر چنین رویدادی تکرار شود روسیه به آن پاسخ خواهد داد. در همین حال رهبران جهان از روسیه و ترکیه خواسته‌اند از تنش‌ها بین خود بکاهند.

روسیه به منظور مقابله با هرگونه تهدید علیه هواپیماها و نیروهای آن کشور در سوریه، تسلیحات پیشرفته از جمله سیستم موشک‌های دفاعی اس ۳۰۰ خود را در خاک سوریه مستقر می‌کند.

وزارت دفاع روسیه با اعلام این خبر گفته: از این پس، بمب‌افکن‌های روسی در عملیات‌ها توسط جنگنده‌های این کشور همراهی خواهند شد.

روسیه این اقدام را پس از سرنگونی یک هواپیمای روسی توسط ترکیه روی دست گرفته.

دیروز هم ولادیمر پوتین، هشدار داد، اگر بازهم به هواپیماهای روسیه حمله شود، به آن پاسخ خواهیم داد.

ولادیمیر پوتین – رئیس جمهوری روسیه

“پس از آنچه که دیروز اتفاق افتاد ما نمی‌توانیم امکان تکرار آن را در آینده نفی کنیم. اگر در آینده چنین حادثه‌ای پیش آید ما باید به هر صورت به آن پاسخ بدهیم.”

وزیر خارجه روسیه هم از بازبینی جدی در روابط با ترکیه خبر داده و گفته، سقوط جنگنده روسی توسط ترکیه، اقدامی برنامه‌ریزی‌شده و تحریک‌آمیز بوده است.

” در باره روابط ما با ترکیه و توافقنامه‌های ما با این کشور، طوریکه رئیس جمهور پوتین گفته، همه آنها را مورد بازنگری قرار می‌دهیم و به خاطر حمله به هواپیمای ما، همه‌ی آنچه را که به روابط دوجانبه مربوط می‌شود، مورد تجدید نظر قرار خواهیم داد.

لاوروف گفت، اکنون همه می‌دانند که تروریست‌ها برای برنامه‌ریز حملات تروریستی‌شان در سوریه و سایر کشورهای جهان، از خاک ترکیه استفاده می‌کنند.

جنگنده‌های روسی دیروز مواضع شورشیان سوری در لاذقیه؛ جائیکه هواپیمای روسی در آنجا سقوط کرد را به شدت بمباران کردند.

همزمان وزیر خارجه سوریه گفته که ترکیه بدلیل ناراحتی‌اش از عملیاتها علیه داعش و سایر گروه‌های تروریستی، طیاره روسی را سقوط داده است.

” متاسفانه تلاش‌ها برای خلاصی از شر داعش، جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با القاعده مقام‌های ترکیه را ناراض کرده. این حادثه به دنیا نشان داد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.”

در همین حال مقام‌های امریکا و اروپایی و بعضی کشورها منطقه از روسیه و ترکیه خواسته‌اند از تنش‌ها بکاهند. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه گفته مسکو و انکارا برای تقویت مبارزه علیه تروریسم، تنشِ بوجود آمده را برطرف کنند.

ترکیه می‌گوید، جنگنده روسی را پس از آنکه وارد حریم هوایی این کشور شد، سرنگون کرده و صدای هشدار به خلبان روسی را نیز منتشر کرده‌اند؛ روسها اما گفته‌اند، هواپیمای آن کشور در آسمان سوریه هدف قرار گرفته و خلبان روسی‌ای که نجات یافته نیز گفته: هیچ هشداری دریافت نکرده.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *