تاریخ دقیق برگزاری انتخابات پارلمانی مشخص شد

یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، امروز (دوشنبه) در یک نشست خبری گفت: بر اساس قانون مسئولیت کمیسیون مستقل انتخابات است تا تاریخ برگزاری را مشخص کند، بنابرین ۲۴ میزان سال ۱۳۹۵ انتخابات برگزار می شود.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” بر اساس ماده ۴۳ قانون انتتخابات باید تاریخ برگزاری انتخابات ۱۸۰ روز قبل از برگزاری به مردم گفته شود، از همین رو کمیسیون ۲۴ میزان سال آینده را برای برگزاری انتخابات مجلس و شورای ولسوالی ها در نظر گرفته است.

گفتنی است که قبل از این نیز ریاست جمهوری نیز گفته بود که انتخابات مجلس و شورای ولسوالی ها بین تابستان و خزان برگزار خواهد شد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، از دولت نیز خواست تا در فراهم سازی بودجه برگزاری انتخابات و تامین امنیت رای دهندگان و مامورین انتخاباتی سعی همه جانبه کند.

نورستانی، هم چنان از شایقین نامزد شدن در انتخابات سال آینده نیز خواست تا آمادگی ها لازم را جهت نامزد شدن داشته باشند.

این درحالی است که از سوی دولت کمیته ای تشکیل شده است که اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی را گزینش و به ریاست جمهوری معرفی کند.

بر اساس تفاهمنامه سیاسی بین دو گروه رقیب در انتخابات باید قانون انتخابات تصحیح و تعدیل می شد و اعضای کمیسیون نیز تغییر می کرد؛ کمیته گزینش بر اثر فرمان ریاست جمهوری تعیین شد و قرار است ۱۵ تن را به ریاست جمهوری معرفی کند.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی صبح امروز گفته بود که برنامه های انتخاباتی زیر نظر کمیسیون جدید انتخابات برگزار خواهد شد.

یوسف نورستانی، اما گفت که حکومت نمی تواند، هیچ یکی از کمیشنران را برکنار کند و کمیشنران نیز علاقه ای به استعفا و کنار رفتن از خدمت را ندارند.

وی تاکید کرد که، ما به مردم اطمینان می دهیم که استقلالیت خود را حفظ کنیم و حق مداخله به امورات کمیسیون را به هیچ فرد و نهادی نمی دهیم.

نورستانی، از سران حکومت وحدت ملی نیز خواست تا کمیسیون مستقل انتخابات را به بازی های سیاسی خود دخیل نکنند.

او افزود که اگر کسی به امورات این کمیسیون مداخله کند، کمیسیون وی را از طریق رسانه ها به مردم معرفی خواهد کرد.

نورستانی، همچنان می گوید که تامین بودجه برگزاری انتخابات از مسوولیت های دولت است و دولت مکلف است تا آنرا فراهم سازد.

وی هم چنان خاطر نشان ساخت که تاخیر برگزاری انتخابات در سال جاری نیز تقصیر کمیسیون نبود، چون آنان آمادگی برگزاری این انتخابات را داشتند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *