شرایط طالبان پیش از ختم گفتگوها پذیرفتنی نیست

سرتاج عزیز، مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان می گوید که طالبان باید بدانند شرایط شان قبل از پایان مذاکرات صلح با دولت افغانستان برآورده نمی شود.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “اما وی افزوده که به احتمال زیاد شرایط طالبان بعد از پایان مذاکرات صلح برآورده خواهد شد.

عزیز روز گذشته در نشست خبری با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا در اسلام‌آباد گفته است که امیدواریم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان در روزهای آینده آغاز شود.

وی افزوده که در مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان طرف های صلی اند و پاکستان، چین و امریکا صرف نقش تسهیل‌کننده در این مذاکرات را دارند.

به گفته او، کشورهای مذکور برای قانع ساختن طالبان برای اشتراک در مذاکرات صلح با دولت افغانستان همکاری می کنند.

قرار بود که مذاکرات مستقیم صلح میان دولت افغانستان و طالبان در هفته روان یا پیشرو آغاز شود، اما به دلایل نامعلوم به تأخیر افتاد.

ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی دو روز قبل اعلام کرد که مذاکرات صلح به تأخیر افتاده، اما به خاطر عدم آمادگی دولت افغانستان نبوده است.

مسئولان در این ریاست گفتند، حکومت افغانستان آمادگی کامل برای گفت‎وگوی صلح با طالبان را دارد و اکنون کار روی علت تأخیر آن جریان دارد.

موضوع تأخیر گفت‌وگوی صلح با طالبان پس از آن مطرح شد که گروه طالبان به رهبری ملا اختر منصور اعلام کرد که از این روند اطلاع ندارد و تا زمانیکه شرایط شان پذیرفته نشود، مذاکرات به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

خارج شدن نیروهای خارجی از افغانستان، برداشتن طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل و رهایی زندانیان طالبان از شرایط این گروه است.

پس از آن، سرتاج عزیز در سفرش به امریکا گفت، رهبر طالبان افغان همراه خانواده خود در پاکستان از خدمات و سهولت های صحی برخوردارند.

اما وی افزود، با توجه به اینکه رهبر طالبان افغان همراه خانواده خود در پاکستان زندگی می کنند و در این گروه نفوذ داریم، ولی ۱۰۰ درصد در کنترل ما نیست.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *