روسیه و تاجیکستان مانور نظامی مشترک راه اندازی می‌کنند

رزمایش ضد تروریسم با مشارکت بیش از ۵۰ هزار نیروی روسیه و تاجیکستان اواخر این هفته در منطقه ختلان تاجیکستان برگزار می شود.

وزیر دفاع تاجیکستان به خبرگزاری ایتارتاس روسیه گفته است که این رزمایش از روز پنج شنبه این هفته و با مشارکت ماشین های زرهی و هواپیماهای روسی برگزارمی شود.

این رزمایش ۱۵ تا ۲۰ مارچ برگزار می شود، اما برخی از بخش های آن در حال حاضر آغاز شده و نیروهای شرکت کننده در این رزمایش در خصوص دفع خطرات تروریسم خارجی و هماهنگی و تعامل در عملیات ها تمرینات لازم را انجام می دهند.

فریدون محمدعلی زاده سخنگوی وزارت دفاع تاجیکستان گفت: این اولین رزمایش در همکاری های نظامی دو کشوراست که در آن نیروهای نظامی مستقر در خاک روسیه در کنار نیروهای روسی مستقر در تاجیکستان شرکت می کنند.

پایگاه ۲۰۱ روسیه متشکل از هفت هزار نیروی نظامی روس از زمان شوروی سابق در شهرهای دوشنبه، کولاب و قورگون تپه تاجیکستان مستقر است.

روسیه تصمیم دارد تا تعداد این نیروها را تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۹ هزار نفر برساند.

به نوشته تاس، در این رزمایش دو هزار سرباز روس به همراه ۵۰ هزار نیروی نظامی تاجیک شرکت می کنند و رزمایش در پنج نقطه از جنوب تاجیکستان برگزار می شود و نزدیک به ۹۵۰ ماشین زرهی نیز در این رزمایش شرکت داده می شود.

هواپیماهای جنگنده روسی شامل سوخو – ۲۵، بالگرد ام آی – ۲۴ و ام آی – ۸ و بمب افکن های تی یو – ۲۲ ام ۳ نیز در این رزمایش شرکت کنند و این هواپیماها از میدان هوایی آینی تاجیکستان، نووسیبیرسک روسیه و کانت قرقیزستان به پرواز در می آیند.

روسیه و تاجیکستان با درک خطر شبه نظامیان در مرز افغانستان انجام رزمایش های مشترک را در دستور برنامه همکاری های مشترک نظامی خود قرارداده اند و بیشتر رزمایش های این دوکشور در سال گذشته تحت سازمان پیمان امنیت جمعی صورت گرفته است.

خبرگزاری تاس به نقل از نیکولای برکالف سخنگوی نیروهای نظامی روسیه در آسیای مرکزی نوشت:اواخر فبروری گذشته نیز رزمایش ضد تروریسم مشترک بین دو کشور برگزار شد که طی آن تیم شناسایی پایگاه ۲۰۱، در عملیات شبیه سازی شده شناسایی و حمله به مقر تروریست ها را تمرین کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *