تنش‌ها بین دوستم و عطا فروکش کرده است

دفتر ریاست جمهوری استفاده از ابزارهای خشونت‌آمیز در گردهمایی‌های اعتراضی هواداران جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و عطامحمد نور سرپرست ولایت بلخ در فاریاب را مغایر با قانون اساسی توصیف کرده می‌گوید که عاملان این خشونت‌ها شناسایی و تحت پیگرد قرار می‌گیرند.
دفتر ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای می‌گوید که حکومت افغانستان براساس قانون اساسی کشور به آزادی اجتماعات و تظاهرات مسالمت‌آمیز پابند است، اما استفاده از ابزار خشونت‌آمیز را نقض آشکار قوانین می‌داند. در این اعلامیه آمده است که به مسوولان امنیتی دستور داده شده تا با افراد «مغرض» که دست به خشونت می‌زنند، برخورد جدی نمایند.
بدنبال درگیری مسلحانه میان هواداران جنرال دوستم و عطامحمد نور در فاریاب و کشته‌شدن یک تن و زخمی شدن پنج نفر دیگر در این درگیری، جنرال عبدالرشید دوستم از هوادارانش خواست‌ تا به تظاهرات خود پایان دهند.
جنرال دوستم در پیامی می‌گوید: «از همه هواخواهان و طرفداران خویش خاصتا از جوانان برومند تقاضا می‌نمایم تا پس از این تظاهرات مسالمت‌آمیز خود را متوقف سازند و به مراجع مرکزی و محلی فرصت دهند تابه خواست‌های شان به آرامش و دقت رسیدگی نمایند. کشور ما در چنین مقطع زمانی به اخوت، برادری، هم پذیری، صلح و ثبات نیاز دارد و از شما تقاضا دارم که در این راه مانند همیشه استوار و ثابت قدم باشید.»
معاون اول ریاست جمهوری در این پیام خود مقام‌های محلی ولایت بلخ را به «برخوردهای غیرعالادنه و انحصارگرایانه» متهم کرده، می‌افزاید که ابتدا انتظار می‌رفت که مقام‌های محلی پس از بروز این مشکل به صورت جدی علیه افراد اخلالگر اقدام نمایند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *