چانه‌زنی‌ها روی جاه‌نشینِ ملا محمد اختر منصور

شورای رهبری طالبان، برای تعیین جانشین ملا اختر محمد منصور، رهبر کشته شده طالبان، تشکیل جلسه داده است.

شماری از رسانه‌ها به نقل از منابع طالبان گزارش دادند، این نشست روز گذشته برگزار شده و احتمال دارد تا دو سه روز یا حتا چند هفته ادامه یابد. اما در مورد مکان این نشست جزئیات ارائه نشده و احتمال می رود در پاکستان برگزار شده باشد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع از طالبان گزارش داد، شورای رهبری طالبان به احتمال زیاد از میان سراج الدین حقانی، معاون ملا منصور و رهبر شبکه حقانی، ملا محمد یعقوب، فرزند ملا عمر و ملا عبدالقیوم ذاکر و ملا شیرین زندانیان سابق گوانتانامو، یکی را به عنوان جانشین ملا منصور انتخاب کند.

وزارت دفاع امریکا روز گذشته اعلام کرد که ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان در حمله هوایی بدون سرنشین این کشور در ایالت بلوچستان پاکستان «احتمالاً» کشته شده است.

پس از آن ریاست جمهوری افغانستان، حمله هواپیمای بدون سرنشین نیروهای امریکا بالای ملا اختر منصور را تأیید و اعلام کرد که در مورد سرنوشت وی نتایج بررسی نهایی خود را به زودی اعلام می کند.

اما به دنبال آن، ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان تأیید کرد که ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان در حمله هوایی در ایالت بلوچستان پاکستان کشته شده است.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که عملیات هوایی بر ملا منصور یکبار دیگر نشان می‌دهد تروریستان و آنانی که از جنگ دست نمی کشند، در هیچ جای مصئون نخواهند بود و آنان به روند صلح بپیوندند.

اما نواز شریف، نخست وزیر پاکستان حمله هواپیمای بی سرنشین امریکا در ایالت بلوچستان را نقض حاکمیت این کشور خوانده است. بر اساس یک اطلاعات دیگر، از ساحه حمله بالای ملا منصور یک جلد پاسپورت پاکستانی بدست آمده و در آن ویزه ایران زده شده است.

اسم دارنده این پاسپورت «ولی محمد» است، تصویر آن از ملا منصور، رهبر کشته شده گروه تروریستی طالبان است. این مسئله روز گذشته، در شبکه‌های اجتماعی در کشور دست به دست شد و سوالات زیادی در مورد روابط طالبان با تهران، مطرح کرده است

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *