اوباما: عمر متین احتمالا از خارج دستور نگرفته است

رئیس جمهور امریکا می گوید دلیل واضح وجود ندارد که مرد مسلحی که درتیراندازی روزیکشنبه دراین کشور ۴۹تن را کشت از خارج دستور گرفته باشد.

حمله یکشنبه گذشته بر کلپ همجنسگرایان در شهر اورلاندو در امریکامرگبار ترین کشتار جمعی در تاریخ این کشور محسوب می‌شود.

بارک اوباما روز دوشنبه گفت، عمرمتین امریکایی افغان الاصل که مقامات امریکایی او را تیرانداز مهاجم شناخته اند امکان دارد زیر تأثیر افراطیون قرار گرفته باشد ولی هنوز دلیل مستقیم وجود ندارد که او به دستور کسی فعالیت می‌کرد یا حملۀ او یک بخش از کدام پلان بزرگ بوده باشد.

رئیس جمهور امریکا دیروز در قصر سفید به خبرنگاران گفت، تحقیقات در مرحلۀ اول قراردارد و به نظر می‌رسد که متین ۲۹ ساله که ادعای بیعت با گروه دولت اسلامی را کرده است زیر تأثیر تبلیغات افراطی در انترنت قرار گرفته است.

وی گفت:

” یکی از بزرگترین چالش‌های که به آن روبرو هستیم این نوع تبلیغات و انحراف از اسلام است که به انترنت راه یافته و می‌تواند که در اذهانافراد دارای مشکلات یا ضعیف سرایت کند. آنها از این تبلیغات انگیزه می‌گیرند و علیه مردم در این جا در امریکا یا کشورهای دیگر دست به اقداماتی می‌زنند و این بسیار غم انگیز است.”

رئیس جمهورامریکا افزود که قوانین دسترسی آسان به اسلحۀ گرم در این کشور نیز باید بررسی شود.

گروه  داعش به دنبال این حمله عمرمتین را که در حملۀ متقابل پولیس کشته شد یکی از سربازان خود خواند.

ولی این گروه باز هم مسئولیت این حمله را هنوز رسماً به عهده نگرفته است.

پولیس گفت: مهاجم توسط یک تفنگ اوتومات ساعت دوی شب دست به تیراندازی زد و قبل از اینکه کشته شود مدت سه ساعت شماری از مشتریان نایت کلب را گروگان گرفته بود.

۵۳ نفر دیگر در این تیراندازی زخمی شدند که وضعیت چندین نفر آنها وخیم خوانده شده‌است.

رئیس جمهور امریکا گفت که تحقیق کنندگان این را هم بررسی می‌کنند که این نایت کلب شاید بخاطر از سوی مهاجم قصداً مورد حمله قرار گرفته باشد که همجنسگرایان به آنجا می‌رفتند.

بارک اوباما این اظهارات را بعد از آن ابراز داشت که مقامات ارشد امنیتی امریکا در بارۀ این حادثه به وی معلومات دادند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *