شورای عالی صلح به برخی از کشور ها در لفافه هشدار داد

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید دخیل شدن برخی از کشور های منطقه در پروسه صلح این کشور هشدار به کشورهایست که با موفقیت این پروسه مخالفت می‌کنند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “سید امین‌الدین مظفری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان این مسئله را هشدار برای کشور های می‌داند که با پروسه صلح افغانستان همکاری نمی‌کنند.

آقای مظفری می‌گوید:

“زمانیکه گفته می‌شود کشور های منطقه می‌خواهند در پروسه صلح همکار شوند این یک نوع هشدار هم شمرده می‌شود برای کسانیکه آن‌ها می‌خواهند این پروسه را سبوتاژ بکنند و یا حداقل نمی‌خواهند که با این پروسه همکار بوده باشند.”

آقای مظفری می‌گوید که صلح و جنگ هر دو برای کشور های منطقه و جهان از مسایل سرنوشت ساز است.

شورای عالی صلح افغانستان این گفته‌ها را در پیوند به اظهارات اخیر برخی از مقامات امریکایی که گفته‌اند، هند و ایران در دوره‌های بعدی گفتگو های صلح افغانستان دخیل خواهند شد، مطرح کرده‌است.

 

اولسن: هند و ایران از آینده افغانستان احساس خطر کرده و با پروسه صلح این کشور شامل می‌شوند.

ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان می‌گوید که هند و ایران از آینده افغانستان احساس خطر کرده و در پروسه صلح این کشور شامل می‌شوند.

آقای اولسن به تازه‌گی این اظهارات را در واشنگتن بیان کرده‌است.

در همین‌حال ریاست جمهوری افغانستان نیز از همکاری صادقانه کشور ها در پروسه صلح این کشور استقبال می‌کند.

 

مینه‌پال: از کشوریکه با پروسه صلح افغانستان صادقانه اقدام می‌کند، استقبال می‌کنیم.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز پنجشنبه در این مورد به خبرنگاران در کابل گفت:

“هر آن کشوریکه برای پروسه صلح در افغانستان اقدامات صادقانه را انجام می‌دهند برایشان خوش آمدید می‌گوییم و از آنان استقبال می‌کنیم.”

تا حال پنج نشست چهار جانبه با شرکت نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در خصوص صلح با طالبان مسلح در کابل و اسلام آباد برگزار گردیده‌است، اما این نشست‌ها نتیجه‌یی را در پی‌ نداشت.

کابل، اسلام آباد را مقصر می‌داند که به تعهدات‌اش در این نشست‌ها عمل نکرده و به همین خاطر این پروسه بی‌نتیجه مانده‌است.

اما ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان بر نقش پاکستان در پروسه صلح افغانستان تأکید کرده و پیش از این گفته‎است که نشست ششم چهار جانبه در کابل و یا اسلام آباد برگزار خواهد شد.

 

اولسن: نشست ششم چهار جانبه در کابل و یا اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.

پیش از این وزارت خارجه روسیه نشست‎های چهار جانبه در خصوص گفتگو های صلح را ناکام خوانده و برای همکاری با این پروسه ابراز آماده‎گی کرده بود.

درعین‌حال کارشناسان افغان دخیل شدن کشور های منطقه را در قضیه افغانستان یک اقدام مثبت می‌خوانند.

داود مایار کارشناس مسایل سیاسی افغان با اشاره به نفوذ هند و ایران در منطقه می‎گوید که دخیل شدن این دو کشور در پروسه صلح یک اقدام مؤثر است.

آقای مایار می‌گوید:

“به هر اندازه که کشورهای منطقه و جهان در پروسه صلح اشتراک می‌کند این کار باعث اعتبار این پروسه می‌گردد و من تأکید دارم که اگر ایران و هند در روند صلح به صفت کشور های منطقوی شامل این پروسه شوند این کار باعث غنی سازی و قوت پروسه صلح می‎شود.”

درعین‎حال آقای مایار می‎گوید که ممکن افزایش افکار مختلف در پروسه صلح باعث تأخیر این پروسه نیز گردد.

اما وی در مجموع دخیل شدن بیشتر کشور ها را در پروسه صلح یک اقدام مثبت و مفید می‎داند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *