یمن دو دولته شد

شورشیان حوثی یمن و طرفداران حزب علی عبدالله صالح، رییس‌جمهور پیشین یمن روز، شنبه اعضای شورای عالی سیاسی یمن را که ماموریت اداره کشور را بر عهده دارند، انتخاب کردند. این اقدام در حالی انجام می گیرد که سازمان ملل متحد خود را برای اعلام تعلیق گفتگوهای صلح یمن در کویت آماده می‌کند.
با اعلام اسامی اعضای شورای عالی سیاسی یمن، این شورا به‌طور رسمی فعالیتش را آغاز کرده است. ریاست این شورای عالی سیاسی را صالح الصماد بر عهده دارد. او عضو شورای سیاسی انصارالله یمن، یعنی شورشیان حوثی نیز می‌باشد. قاسم لبوزه به‌عنوان معاون وی تعیین شده است.
این اقدام، عملا در جهت تحکیم قدرت سیاسی حوثی‌ها و رد قطع‌نامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت است که از حوثی‌ها خواسته بود تا نیروهای خود را از صنعا پایتخت یمن خارج نمایند، انجام شده است.
اسماعیل ولد شیخ احمد میانجی سازمان ملل متحد برای صلح یمن گفته که این اقدام، در تضاد با تعهداتی است که شورشیان در فرایند صلح یمن قبول کرده‌اند و هم‌چنین نقض فاحش قطع‌نامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت برای صلح یمن است.
در همین حال، با این اقدام حوثی‌ها، دولت عبد ربه منصورهادی مستقر در عدن امروز، شنبه، پایان گفتگوهای صلح را اعلام کرد.
شورای عالی سیاسی یمن به منزله کابینه مشترک حوثی‌ها و حزب علی عبدالله صالح نقش دولت را در بخش‌های تحت کنتر,ل حوثی‌ها ایفا می‌کند. اعضای این شورا ده نفر است. ۵ نفر از حوثی‌ها و ۵ نفردیگر از حزب علی عبدالله صالح، شورای عالی سیاسی یمن را به‌وجود می‌آورند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *