جنگ شدید در نادعلی هلمند جریان دارد

جنرال عبدالرحمان رحمان معاون ارشد امنیتی  وزارت داخله کشور و ستر جنرال مرادعلی مراد معاون رئیس ستاد ارتش برای نظارت بر نبرد با طالبان به هلمند رفته‌اند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “عمر زواک، سخنگوی والی هلمند، گفته که با صدها کماندوی پولیس و ارتش که به نادعلی اعزام شده‌اند، در حال حاضر شمار نیروهای دولتی در این منطقه به هزارها نفر می‌رسد.

به گفته او، پیش از این طالبان مرکز ولسوالی نادعلی را هدف حملات تهاجمی قرار داده بودند که حالا با افزایش نیروهای دولتی، اقدامات برای پس‌گیری مناطق از دست رفته آغاز شده است.

توریالی همت، مشاور مطبوعاتی والی هلمند نیز گفته که از آغاز جنگ بین طالبان و نیروهای دولتی ۲۹۳ عضو گروه طالبان و حدود ۵۰ سرباز دولتی کشته شده‌اند.

او آمار زخمیان نبرد نادعلی را ۱۷۳ نفر از طالبان و حدود ۵۰ نفر از نیروهای مسلح دولتی گفت.

نبرد نادعلی در مرکز ولایت هلمند وارد هشتمین روز خود شده است. طالبان از سه جهت جنوب، غرب و شمال مرکز نادعلی را هدف تهاجم شدیدی قرار دادند. هدف اصلی آن‌ها تصرف این منطقه استراتژیک واقع در شاهراه قندهار-هرات بود تا یک گام به شهر لشکرگاه نزدیک شوند.

توریالی همت، مشاور مطبوعاتی والی هلمند گفته که برنامه طالبان تصرف مرکز ولایت هلمند بود که با رسیدن نیروهای تازه نفس دولتی به منطقه، این برنامه به گفته او، نقش برآب شده و این گروه در موقعیت دفاعی قرار گرفته است. ولی طالبان هنوز هم مدعی پیشرفت در نادعلی و مناطق همجوار آن هستند.

حالا ادعاهای هر دو طرف به کنار، سوال عمده این است که طالبان از چه قدرتی برخوردار هستند که توانسته‌اند هزاران سرباز را در نادعلی به مبارزه بطلبند و دو مقام ارشد امنیتی و دفاعی ـ عبدالرحمان رحمان معاون ارشد وزارت داخله و مرادعلی مراد معاون رئیس ستاد ارتش ـ را به منطقه بکشانند.

منابع ما می‌گویند طالبان واحد ویژه‌ای دارند که “واحد سرخ” خوانده می‌شود. تعداد دقیق اعضای آن مشخص نیست، ولی گفته می‌شود که بیشتر آن‌ها “ستیزه‌جویان خارجی” هستند. طالبان این واحد را “واحد کماندو”ی خود می‌خوانند. پیشتر منابع طالبان گفته بودند که این واحد در نبرد دره “چاه انجیر” در ۱۳ کیلومتری غرب لشکرگاه شرکت داشته است.

منابعی که با طالبان تماس دارند، می‌گویند این واحد در موارد خاص برای حملات تهاجمی گروه طالبان علیه نیروهای دولتی می‌جنگد. عمر زواک سخنگوی والی هلمند از این واحد به عنوان تنها نیروی در جمع طالبان نام می‌برد که در نبرد رو در رو با نیروهای دولتی می‌جنگد.

منابع گفته‌اند که این واحد سلاح‌های پیشرفته‌ خودکاری در اختیار دارد که سایر اعضای طالبان و حتی ادعا شده که نیروهای ارتش افغانستان چنین سلاحی در اختیار ندارند.

پس از سقوط موقت شهر قندوز به دست گروه طالبان در زمستان پارسال، این گروه حملات دسته جمعی و تشکیل جبهه منظم در برابر نیروهای دولتی را در دستور کار خود قرار داد.

حالا در نادعلی تجربه دیگری از این نوع نبرد را به نمایش می‌گذارند، به نظر آگاهان امور نظامی، هرچند بعید به نظر می‌رسد که بتوانند تجربه قندوز را تکرار کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *