غنی: خدمات خوب شرط وصول مالیه

آقای غنی امروز در دومین کنفرانس ملی شهرداران گفت که عدم توجه به نکته‌های اساسی در حکومت‌داری شهری باعث ناکامی در این زمینه شده است.

عدم عرضه خدمات بنیادی، نبود برنامه‌ریزی شهری، عدم توجه به وضعیت اجتماعی شهرها، ضعف فرهنگ شهرنشینی، نبود امنیت اجتماعی به‌ویژه در میان زنان و عدم ایجاد حس مالکیت شهری از نکته‌هایی است که رئیس جمهوری به آنها اشاره کرد.

او در پاسخ پیشنهاد شهردار هرات مبنی بر تشکیل پولیس ویژه‌ای تحت فرمان شهردارها برای تحصیل “به‌زور” مالیات شهری از مردم، گفت: “اگر شما خدمات نداشته باشید، مردم چرا پول بدهند؟”

آقای غنی با تاکید بر این که “پاسخگویی دوطرفه است”، گفت: “مردم وقتی پول می‌دهند که ببیند پول‌شان برای بهبود شان استفاده می‌شود و اگر ببیند که پول می‌رود و نتیجه‌اش را نمی‌بینند، به شما پول نمی‌دهند.”

به باور رئیس جمهوری، مردم به اندازه کافی احساس نمی‎کنند که شهرها ملکیت آن‌ها است. او افزود که در حال حاضر شهروندان احساس می‌کنند که تنها خانه‌های‌شان ملکیت آن‌ها است.

او به عنوان مثال گفت که زنان در شهرها احساس امنیت نمی‌کنند و جوانان از فرصت‌های مناسبی برخوردار نیستند.

رئیس جمهوری افزود که در حال حاضر هفتاد درصد شهر کابل بدون برنامه‌ریزی شهری توسعه یافته که این امر باعث عدم گسترش فرهنگ شهرنشینی و احساس عدم مالکیت شهری و انواع مشکلات دیگر شده است.

او از شهرداران کشور خواست که در راستای تقویت فرهنگ شهرنشینی بیشتر بکوشند تا از یک سو حس مالکیت نسبت به شهرها در آن‌ها تقویت شود و از سوی دیگر به اجرای برنامه‌های شهری و خدمات اجتماعی کنند.

آقای غنی همچنین به این موضوع اشاره کرد که شهروندان به این دلیل در پاک نگهداشتن شهر کمک نمی‌کنند که ارتباط بین سه ضلع حکومت، بخش خصوصی و جامعه مدنی تقویت نشده است.

او افزود: “بخش خصوصی وقتی قانون‌مند می‌شود که اداره قانون‌مند باشد. اگر اداره وحشی باشد، بخش خصوصی هم وحشی است.”

رئیس جمهوری افغانستان این موضوع را در اشاره به اظهارات خان‌جان الکوزی معاون اتاق تجارت بیان کرد. آقای الکوزی در این کنفرانس ضمن انتقاد شدید بی‌نظمی در شهرها گفت که در شهرها نه برنامه‌ریزی شهری اجرا شده، نه بازار معیاری وجود دارد و نه صنف‌بندی اصناف مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس جمهوری افغانستان در حالی شهرداران را به جلب اعتماد مردم به حکومت‌داری شهری فراخواند که حکومت عملاً ماده ۱۴۱ قانون اساسی در مورد گزینش شهردارها و اعضای مجالس شهرداری‌ها از طریق انتخابات عمومی را نادیده گرفته است.

آقای غنی در این کنفرانس گفت که او ۲۱ شهردار را شخصاً براساس مصاحبه رو در رو با آن‌ها منصوب کرد و سخنی در مورد برگزاری انتخابات شهرداری‌ها و مجالس شهرداری‌ها نگفت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *