ناتو کمافی‌السابق در کنار افغانستان

نشست دو روزۀ وزیران خارجۀ ناتو امروز در بروکسل پایتخت بلجیم رسماً آغاز می‌شود.

امنیت و ثبات در افغانستان از موضوع‌های کلیدی مورد بحث این نشست است.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در یک نشست خبری یک روز پیش از آغاز این نشست گفت که در روز دوم این نشست با صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان که از سوی ولسی جرگه سلب صلاحیت شده و جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان و اسماعیل آراماز نماینده ارشد ملکی ناتو درین کشور در مورد اوضاع امنیتی افغانستان بحث خواهند کرد.

ناتو

ستولتنبرگ: حضور ناتو در افغانستان نشان دهنده تعهد درازمدت ما در امر مبارزه با تروریزم است

ستولتنبرگ افزود که در دیدار با آقای ربانی عمدتاً در مورد حمایت هر چه بیشتر نیروهای افغان و نیز روند اصلاحات در افغانستان بحث خواهند کرد، مواردی که به گفتۀ او به ادامۀ حمایت بین‌المللی نیاز دارد.

ستولتنبرگ مأموریت ناتو در افغانستان را مهم خواند و گفت:
” حضور ناتو در افغانستان نشان دهنده تعهد درازمدت ما در امر مبارزه با تروریزم است. همچنان حضور ما در افغانستان به ایجاد ثبات در منطقه و نیز جلوگیری از سرازیر شدن مهاجرین و پناهجویان کمک می‌کند.”

بحث در مورد افغانستان در چارچوب نشست مأموریت حمایت قاطع با اشتراک نمایندگان از ۲۸ کشور عضو ناتو و همه شرکای خارج از چوکات ناتو که در افغانستان سرباز دارند، به روز چهارشنبه صورت می‎گیرد.

در حال حاضر، نزدیک به ۱۳هزار سرباز بین‌المللی در افغانستان فعالیت می‎کنند.

نمایندگان از سازمان ملل متحد و اتحادیۀ اروپا هم برای اشتراک درین اجلاس دعوت شده‌اند.

امروز سه شنبه در روز نخست اجلاس وزیران خارجه، بیشتر در مورد تحکیم روابط میان ناتو و اتحادیه اروپا، برقراری ثبات فراتر از مرزهای ناتو و نیز موضوع اوکراین بحث می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *