سیگار، برای چندمین بار توانایی‌های قوای مسلح کشور را زیر سوال برد

 نهاد سیگار، مفتش خاص امریکا در امور بازسازی کشور می‎گوید قوای مسلح افغان تا هنوز این توانایی را ندارد تا امنیت کشور شانرا به طور کامل برقرار کنند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “سیگار می‎گوید این‎کشور باید امنیت را به درستی برقرار کند تا جلو مبدل شدن افغانستان به پناهگاه امن القاعده و سایر شورشیان را بگیرد.

در گزارش تازه سیگار  آمده است ، که موجودیت نیروهای خیالی در افغانستان یکی از چالش‎های دیگر در برابر برقراری امنیت در این‎کشور است.

در این گزارش توانایی نیروهای امنیتی افغان تحت پرسش قرار گرفته‎است.

 

سیگار که از امور بازسازی افغانستان نظارت می‎کند، گفته که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نتوانسته‎اند تا امنیت تمام کشور شان را تامین کنند و برخی مناطق را از دست داده‎اند.

اما وزارت دفاع افغانستان به این یافته‎های سیگار کاملاً موافق نیست.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی می‎گوید در یک سال گذشته، نیروهای اردوی ملی چندین منطقه را از وجود شورشیان پاکسازی کردند.

با آنکه آقای رادمنش در صحبت با رادیو آزادی، برخی مشکلات را پذیرفت اما تاکید کرد که با تجهیز کامل اردوی ملی افغان، چالش‎های باقی مانده وزارت دفاع حل خواهد شد.

 

رادمنش: توانایی ما مربوط به سلاح و تجهیزات است.

او افزود:

” توانایی ما مربوط به سلاح و تجهیزاتی است که ما در دست داریم، به هر اندازه که ما بتوانیم قطعات زمینی خود را حمایت کنیم، به هر اندازه که توپچی، تانک زرهدار و همچنان هوایی ما قویتر و زیاد تر اکمال شود، به همان اندازه قوت ما بیشتر می‎شود و می‎توانیم در مبارزه علیه تروریزم، فعالیت‎های بیشتر کنیم.”

اما جان سوپکو مفتش خاص امریکا از بازسازی افغانستان می‎گوید با وجود ده‎ها میلیارد دالر کمک، توانایی‎های نیروهای امنیتی افغان به حد لازم نرسیده‎است.

وی می‎گوید امریکا از سال ۲۰۰۲ میلادی تا حالا، ۶۴ میلیارد دالر با اردو، پولیس و قوای هوایی افغانستان کمک کرده که شامل تقریباً سه و نیم میلیارد دالر در سال ۲۰۱۶ میلادی می‎شود.

این هم در گزارش سیگار به نقل از وزارت دفاع امریکا برجسته ساخته شده که نیروهای امنیتی افغان در کُل، می‎توانند تنها امنیت مراکز بزرگ و شهرهای پر جمعیت را بگیرند.

در بخش دیگر این گزارش گفته شده که ده‎ها هزار سرباز خیالی در صفوف اردو و پولیس ملی افغانستان وجود دارند.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید با تقویت سیستم بایو متریک، مشکلات از این ناحیه رفع می‎شود و تمامی نظامیان و سربازان اردوی ملی در این سیستم دوباره ثبت خواهند شد.

از سوی دیگر نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان می‎گوید در گذشته در مورد موجودیت نیروهای خیالی، حرف‎های مطرح شده بود که حالا حل شده‎است.

 

دانش: در مورد پولیس یا افرادی که اصلاً وجود ندارند، یک هیئت مشترک به تمام ولایت‎های مختلف افغانستان سفر کرد.

او افزود:

” در مورد پولیس یا افرادی که اصلاً وجود ندارند، یک هیئت مشترک به تمام ولایت‎های مختلف افغانستان سفر کرد و پولیس را از نزدیک بررسی کرد. در بخش پولیس محلی بعضی مشکلات وجود داشت که ما آنرا حل کردیم و در حال حاضر این مشکل برطرف شده‎است.”

اردو و پولیس ملی افغانستان، از آغاز سال ۲۰۱۵ تمامی مسئولیت‎های امنیتی کشور را به عهده دارند.

در گزارش مفتش خاص امریکا از بازسازی افغانستان آمده‎است سال اول برای نیرو های امنیتی افغان خیلی مشکل بود و آن‎ها بیش از پنج هزار تن تلفات داشتند. اما سال ۲۰۱۶ برای این نیروها، پرتلفات تر از گذشته دانسته شده‎است.

با این همه تلاش‎ها و قربانی‎ها، اردوی امریکا در ماه اگست سال ۲۰۱۶ گفت ۶۳،۴ در صد خاک افغانستان در کنترول حکومت اینکشور است، در حالیکه در نومبر سال ۲۰۱۵، نیروهای امنیتی افغان، بر ۷۲ در صد خاک کشور شان حاکمیت داشتند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *