کمیته مصوونیت خبرنگاران: طالبان و داعش‌ عامل بیشترین خشونت علیه خبرنگاران‌ اند

خبرنگاران در افغانستان امنیت جانی ندارند

کمیته مصوونیت خبرنگاران می‌گوید، در شش ماه اول سال جاری میلادی، عامل بیشترین خشونت‌ها در برابر خبرنگاران در افغانستان طالبان و داعش بوده‌اند.

در گزارش این نهاد که امروز یکشنبه ۲۹ سرطان منتشر شد آمده، ۴۲ مورد خشونت در برابر خبرنگاران در این مدت به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته، سه قضیه کمتر است.

خشونت بر خبرنگاران قضایای مختلفی را شامل می شود

در این گزارش آمده، از ۴۲ مورد خشونت در برابر خبرنگاران، ۲ مورد قتل، ۱۱ مورد جراحت، ۶ مورد لت و کوب، ۹ مورد توهین و تحقیر، ۷ مورد تهدید، ۴ مورد اختطاف، ۲ مورد سرقت، و یک مورد رفتار غیرقانونی، شامل این قضایا است.

در این گزارش طالبان و داعش، عامل بیشترین خشونت ها علیه خبرنگاران دانسته شده‌اند و ۱۳ قضیه‌ی خشونت در برابر خبرنگاران به افراد حکومتی نسبت داده شده است.

رئیس کمیته مصوونیت خبرنگاران خشونت علیه خبرنگاران را از جانب دولت و مخالفین دولت نگران کننده می داند

نجیب شریفی؛ رئیس کمیته مصوونیت خبرنگاران می‌گوید: دولت بعد از داعش و طالب که در صدر خشونت ها قرار دارند در ۱۳ مورد خشونت علیه خبرنگاران در قضایای مختلف دست دارند”

این گزارش همچنین می‌گوید، بیماری کووید۱۹ منجر به آسیب‌های اقتصادی جدی رسانه‌ها در افغانستان شده و ده‌ها رسانه به دلیل مشکلات اقتصادی در پرتگاه سقوط قرار گرفته‌اند. در همین حال کمیته مصوونیت خبرنگاران  با اشاره به گفتگوهای صلح میان حکومت و طالبان، از بی‌توجهی‌ها به حفظ آزادی رسانه‌ها نگران است.

حکومت می گوید از رسانه ها و آزادی بیان حمایت جدی می کند

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ اما در تازه‌ترین اظهاراتش گفته، حکومت افغانستان، از آزادی بیان و رسانه‌ها به گونه جدی در پروسه صلح دفاع خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *