کیت‌های آزمایش “اومیکرون” در افغانستان وجود ندارد

جغرافیای پرتنش افغانستان و فراموشی عجیب مردم و مسئولان در مورد همه‌گیری کرونا، وضعیت خطرناکی را در صورت ظهور سویه جدید کووید_۱۹ (اومیکرون)، در کشور ایجاد خواهد کرد.  

شفاخانه افغان_جاپان در کابل که تنها مرکز تشخیص و درمان کووید نوزده در حکومت پیشین بود اکنون به دلیل کمبود تجهیزات، اکسیجن و کیت‌های آزمایش کرونا “نوع اومیکرون” که در حال حاضر نوع قالب در جهان است مواجه بوده و نمی‌تواند جوابگوی ده‌ها بیمار با وضعیت بحرانی که به این شفاخانه مراجعه می‌کنند، باشد.

مسئولان این شفاخانه می‌گویند: ” تاکنون به کیت‌های آزمایش سویه جدید کرونا (اومیکرون) که به شدت در حال گسترش است، دسترسی ندارند.”

پس از تغییر حکومت نیز بارها این شفاخانه از نبود و یا کمبود امکانات صحی و درمانی در این شفاخانه هشدار داده بودند، تا جایی که بیماران مجبور به تهیه مواد دارویی از بیرون این شفاخانه هستند.

این در حالیست که با تغییر حکومت بیش از ۳۰ شفاخانه و مرکز درمانی در کشور به دلیل قطع کمک‌های خارجی بسته و از فعالیت باز ماندند. همچنان پروسه واکسیناسیون عمومی نیز به همین دلایل متوقف مانده است.

همزمان، دولت آمریکا روز گذشته اعلام کرد که یک میلیون دوز واکسین کرونا را از طریق کواکس به افغانستان کمک خواهد کرد و بدین ترتیب شمار مجموعی واکسین‌های اهدایی آمریکا به ۴.۳ میلیون دوز خواهد رسید.

به دلیل تحولات اخیر میزان دقیق افراد مبتلا در کشور مشخص نیست، اما؛ در آخرین ارقام بیش از ۷۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

مسئولان بر اساس افزایش شمار مراجعین به شفاخانه‌ها، احتمال بالا رفتن آمار مبتلایان در روزهای آینده را می‌دهند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *