ادامه جنجال‌ها بر سر مسأله هسته‌ای برجام

جنجال بر سرِ مسأله هسته‌ای؛ پس از صدور قطعنامه ضد ایرانی در روزهای پسین، ایران هم دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای را خاموش کرد. اقدامی که به باور واشنگتن، بازگشت به برجام را دشوار ساخته است، آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا گفت:

“عدم تمکین ایران به خواست آژانس و اقدام اخیر این کشور در واکنش به صدور قطعنامه شورای حکام، از آن میان خاموش کردن دوربین‌های نظارتی بازگشت به برجام را دشوارتر کرده است.”

ایران اما طرف مقابل از جمله مداخلات رژیم اسرائیل را در صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران مقصر می‌داند. می‌گویند، خاموش کردن دوربین‌های نظارتی پاسخ مناسب بوده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته، ایران سال‌ها به تعهداتش پایبند بوده اما اقدام اخیر آژانس آنان را وادار به چنین کاری کرد، سعید خطیب‌زاده؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود:

از دید وزیر خارجه امریکا مذاکرات وین در یک سال گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته، بلینکن می‌گوید، حالا هم تصمیم با ایران است که می‌خواهد به مذاکرات ادامه دهد یا خیر! آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا می‌افزاید:

“ایران باید خیلی سریع تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد مذاکرات را از آنجایی که گفتگوها پیش رفته بود از سر بگیرد یا نه”؟

از سویی هم وزیر خارجه کوریای جنوبی در رابطه به آزادسازی حدود ۷ میلیارد دالر پول‌های مسدود شده ایران در بانک‌های این کشور گفت، آزادی این پول به پیشرفت مذاکرات بستگی دارد. او افزود هم اکنون گفتگوها با جانب ایران و امریکا در این خصوص جریان دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *