۲۰ جون؛ روزجهانی پناهندگان

۲۰ جون؛ روز جهانی پناهندگان. روزی که یادآور خاطرات تلخ برای اکثر افغان‌ها مهاجر در خارج است. بنابر آمارها، هفت میلیون افغان به کشورهای خارجی مهاجر شدند که وضعیت برخی آنها در کشورهای همسایه و منطقه نگران کننده خوانده شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در اعلامیه‌ای نسبت به وضعیت بد پناهجویان افغان در کشورهای همسایه و منطقه به شدت ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان در اعلامیه‌ای گفته که افغان‌ها در این کشورها از حقوق انسانی‌شان برخوردار نیستند و با خشونت، برخورد زشت و وحشت روبه‌رو هستند.

در کابل، مراسم تجلیل از روز جهانی پناهندگان برگزار شد. مقام‌های حکومت از کشورهای میزبان مهاجرین افغان خواهان همکاری در حل مشکلات پناهجویان افغان شدند.

همزمان با روز جهانی پناهندگان، شماری از پناهجویان افغان در اندونیزیا دست به اعتراض زدند و خواهان اسکان مجدد شان در این کشور شدند. آنان همچنان گفته اند که باید به یکی از کشورهای دیگر که مهاجر می‌پذیرند منتقل شوند.

مسوولان کابل، از کشورهای میزبان انتظار دارند که با توجه شرایط کنونی افغانستان با مهاجرین افغان کمک و همکاری کنند.

با این حال، رییس دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در کابل می‌گوید افغان‌های که از ناگزیری به خارج فرار کردند باید زمینه برگشت آنها فراهم و به زندگی عادی شان برگردند و به آموزش و به خدمات صحی دسترسی داشته باشند.

با وجودیکه وضعیت برخی مهاجرین افغان در کشورها نگران گفته شده، با آنهم روزانه هزاران تن دیگر بخاطر وضعیت بد اقتصادی شان، کشور را ترک و به کشورهای خارجی مهاجر می‌شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *