متهم شدن روسیه به گسترش قحطی و گرسنگی در جهان

سایه سنگین جنگ بر وضعیت اقتصادی در جهان، جنگی که یکطرف آن روسیه و طرف دیگر آن اوکراین به علاوه غربی‌هاست.

روسیه و اوکراین از صادرکنندگان مواد غذایی از جمله گندم در جهان است. غلات اوکراین نیز از بندر اودسا به بازارهای جهانی صادر می‌شد، که حالا در محاصره روسیه است.

غربی‌ها مدعی است که روسیه از بحران موادغذایی در جهان به‌عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند.

وزیران خارجه امریکا و آلمان در یک نشست خبری مشترک تحت عنوان امنیت غذایی خواهان یافتن راه‌های خروج از بحران مواد غذایی در جهان شد.  وزیر خارجه آلمان گفت، روسیه با این اقدامش جهان را به گروگان گرفته، به گفته او گرسنگی هم اکنون ۳۴۵ میلیون نفر در جهان را تهدید می‌کند، آنالنا بائربوک؛ وزیر خارجه آلمان گفت:

“پیام ما به عنوان گروه جی ۷ روشن است، ما اجازه نخواهیم داد که جنگ تجاوزکارانه روسیه جهان را در گرسنگی فرو ببرد، ما باهم عمل می‌کنیم.”

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا نیز تاکید کرد که تنها دلیل کمبود مواد غذایی در جهان عملیات نظامی روسیه بر اوکراین است. به گفته بلینکن، روسیه با محاصره بندر اودسا و جلوگیری از صادارت غلات و محصولات غذایی این کشور در تلاش برهم زدن نظم کشورهاست، آنتونی بلینکن؛ وزیرخارجه امریکا افزود:

“روسیه با محاصره گندم اوکراین و سایر محصولات غذایی این کشور می‌خواهد کشورها به دلیل کمبود مواد غذایی منفجر شود. ما در دفاع از ارزش های مشترک متحد هستیم و از حقوق بشر، دموکراسی و قوانین بین المللی متحدانه عمل می‌کنیم.”

با اینحال در شرق اوکراین عملیات نظامی روسیه همچنان ادامه دارد. در تازه ترین مورد نیروهای اوکراینی از مناطق سیویرودونتسک عقب نشینی کرده‌اند.

اما این روزها تنها دل خوشی اوکراینی‌ها پذیرفتن درخواست این کشور به اتحادیه اروپاست. ولودیمیر زلنسکی می‌گوید، اوکراین از هم‌اکنون عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، ولودیمیر زلنسکی می افزاید:

“اوکراین یک شریک برابر در آینده برای حداقل ۲۷ کشور اتحادیه اروپا است. اوکراین دیگر کشور ثالث نیست، عضو اتحادیه اروپا خواهد بود.”

آنطرف روسیه اما از نزدیکی ناتو در نزدیکی مرزهایش هراس دارد. ترس و بیم که پای مسکو را به جنگ در کی‌یف کشاند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *