ادعاهای ضدونقیض مقامات کابل و اسلام‌آباد در مورد خودکشی فردی در مرز تورخم

سفیر افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید، یک تبعه افغان در مرز تورخم به دلیل مشکلات و چالش‌های مرزی خودش را زیر تایر موتر انداخته و اقدام به خودکشی کرده است.

رسانه های محلی گزارش دادند که این مرد پس از آن خودش را زیر تایر موتر انداخت که نظامیان پاکستانی اجازه داخل شدن به خاک افغانستان را به او ندادند.

سفارت پاکستان در کابل اما اعلام کرد این مرد نه افغان که یک تبعه پاکستانی و پدر یک خبرنگار است. در اعلامیه سفارت پاکستان آمده که گزارش های نادرست منجر به ناآرمی ها در بین مردم می شود، در حالی که تردد در مرز به گونه آرام جریان دارد.

اما سفیر کابل در اسلام آباد ادعای سفارت پاکستان را رد می کند. سردار احمد شکیب می گوید، به دلیل مشکلات شهروندان افغان در مرز تورخم، دو تبعه افغان دست به خود کشی زده. یک پیر مرد و دومی کودک.

با این حال، باورها این است که وضع مقررات سخت گیرانه در صدور ویزا از سوی سفارت پاکستان کار را به اینجا کشانده است.

هزاران شهروند افغان بدون ویزا برای درمان، کار و مهاجرت به مرز تورخم و اسپین بولدک روی آورده‌اند.

سفیر افغانستان هم می گوید، در مورد مشکلات شهروندان افغان با مقام های مرزی دو کشور گفتگو کرده و مشکلات افغان ها در مرز را با اسلام اباد هم شریک می کند.

با این حال منتقدان می گویند حکومت هر بار وعده حل مشکلات را داده، اما باید مشکل از ریشه حل شود.

این همه درحالی است که به تازگی نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که کشورش زمینه صدور ویزای آسان را برای شهروندان افغانستان فراهم می کند، اما مشخص نیست چه زمانی.

در حال حاضر دسترسی شهروندان افغان به ویزای پاکستان دشوار است و تا هزار دالر ویزای پاکستان در بازار سیاه خرید و فروش می شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *