اشتراک حدود یک میلیون زائر در مراسم حج امسال

هزاران زائر حج بیت‌الله شریف پس از ماندن شب در مزدلفه یا مشعرالحرام بامداد امروز راهی سرزمین منا شدند. برای انجام رمی جمرات!

در مراسم حج امسال حدود یک میلیون زائر به شمول ۸۵۰ هزار زائر خارجی شرکت کردند. کسانی که واکسین کرونا دریافت کرده بودند، اجازه انجام مراسم حج  را یافتنند از میان میلیون‌ها دواطلب، پادشاه عربستان هم در پیامی گفت، کشورش اقدامات احتیاطی را برای تامین امنیت سلامت زائران در نظر گفته است، ملک سلمان؛ پادشاه عربستان سعودی گفت:

“در نتیجه موفقیت بزرگی که کشور پادشاهی در مقابله با بیماری همه گیر (کرونا) به دست آورد، تعداد زائران فصل امسال را به یک میلیون زائر از داخل و خارج از کشور افزایش دادیم، ضمن اینکه اقدامات احتیاطی را انجام دادیم برای تامین امنیت زائران و مراقبت از سلامتی آنها”.

این اولین مراسم حج با حضور زائران خارجی پس از همه گیری کووید نوزده در سال ۲۰۱۹ است. مراسم حج امسال قیودات خودش را داشت، دواطلبان باید کمتر از ۶۵ سال عمر می داشتند و در کنار دریافت دو دوز واکسین کووید نوزده، تست منفی را طی ۷۲ ساعت اخیر باخود می‌داشتند. عربستان نیز استفاده از ماسک را هنگام ادای مناسک حج الزامی کرده است.

با این حال، زائران خارجی  پس از دو سال اجازه یافتند در کنار زائران داخلی؛ بیت‌الله شریف را طواف کنند.

این زمزمه ها و حضور میلیون‌ها زائر در مراسم حج یک پیام را به جهانیان مخابره می می کند، وحدت در میان مسلمانان، وزارت صحت عامه عربستان هم می‌گوید تاکنون هیچ موردی مشکوکی از کووید نوزده را به ثبت نرسانده است.

وضعیت سلامتی زائران قناعت بخش است و هیچگونه شیوع یا بیماری که سلامت مردم را تحت تأثیر قرار دهد، ثبت نشده است. از زائران مجدداً دعوت می‌شود برای جلوگیری از آفتاب زدگی از چتر استفاده کنند، نوشیدن مایعات، استراحت مداوم هنگام انجام مناسک و جلوگیری از عفونت با پوشیدن لباس است.”

این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ و قبل از همه‌گیری کرونا حدود ۲٫۵ میلیون نفر در مراسم حج شرکت کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *