هشدار روسیه از گسترش دادن جغرافیای جنگ در اوکراین

این اوکراین است که در میان سیاست‌های کلان غرب و روسیه در حال ذوب شدن است.

در حالیکه اکثر مناطق شرق اوکراین از کنترل سربازان اوکراینی خارج و به تصرف روسیه در آمده، وزیر خارجه روسیه اما همچنان از گسترش جغرافیای جنگ به دیگر نقاط اوکراین خبر می‌دهد.

لاورف می‌گوید، عملیات نظامی را در مناطق خرسون و زاپوریژیا نیز با قوت ادامه خواهد داد، سرگی لائوروف گفت: “اهداف جغرافیایی روسیه در اوکراین بیش از پیش گسترش خواهد یافت. اکنون جغرافیا به گونه‌ای دیگر خواهد شد و این روند به‌طور مداوم و با قدرت ادامه دارد.”

روسیه پیش از این، عملیات نظامی‌اش را در لوهانسک و دونتسک به هدف جدا کردن این مناطق از اوکراین به حیث سرزمین‌های مستقل اعلام کرده بود اما حالا دیده می‌شود که مسکو به دیگر نقاط اوکراین هم چشم دوخته است.

وزیر خارجه روسیه مذاکرات با اوکراین را هم در وضعیت کنونی منطقی نمی‌داند.

آنطرف رئیس جمهور اوکراین اما هنوز از مقاومت در برابر روس‌ها سخن می‌گوید مقاومت که به گفته او به حمایت تسلیحات غرب وابسته است، ولودیمیر زلنسکی؛ رئیس جمهور اوکراین افزود: “نمایندگان ما برای بدست آوردن سیستم پدافند هوایی موثر همواره تلاش کرده‌اند و ما توافقات خاصی در این مورد با امریکا داریم که این سیستم به ما برسد و موشک‌های روسیه را نابود کنیم.”

اولینا زلینسکا، همسر رئیس جمهور اوکراین که به امریکا رفته و در سخنانی از کانگرس این کشور می‌خواهد، که وحشت روسیه در اوکراین را متوقف کند.

همزمان کمیسیون اتحادیه اروپا از اعضای این اتحادیه خواسته که به کاهش مصرف ۱۵ درصدی گاز اقدام کنند. اورزولا فن‌درلاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است که این اقدام در واکنش به اظهارات ولادیمیر پوتین گرفته شده که گفته بود احتمال کاهش و یا قطع گاز روسیه به اروپا وجود دارد، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می افزاید: “روسیه از ما باج می‌گیرد، روسیه از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند ما در هر شرایطی برای قطع کامل یا بخشی از گاز روسیه آماده باشیم.”

همین چند روز قبل بود که شرکت گازپروم روسی خطاب به مشتریان اروپایی‌اش اعلام کرد، که در شرایط بی‌ثبات کنونی نمی‌تواند انتقال صد درصدی گاز را تضمین کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *