تشدید نگرانی‌ها از گسترس سلاح هسته‌ای در جهان

نشست منع سلاح هسته‌ای و عدم استفاه آن هر ۵ سال بعد برگزار می‌شود، در نشست امسال اما نگرانی از استفاده این سلاح به مراتب بیشتر شده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویارک در دهمین نشست معاهده منع سلاح هسته‌ای می‌گوید، امروز جهان بیشتر از هر زمان دیگری به این معاهده نیاز دارد، زیرا به گفته او هم اکنون ۱۳ هزار سلاح هسته‌ای در زراد خانه‌ای کشورهای جهان وجود دارد که زندگی بشریت را تهدید می‌کند، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد گفت:

“تنها یک سوء‌تفاهم یا اشتباه محاسباتی می‌تواند بشریت را در آستانه‌ای نابودی هسته‌ای قرار دهد.”

وزیر خارجه امریکا نیز در نشست جداگانه‌ای در نیویارک معاهده منع سلاح هسته‌ای درجهان را با اهمیت خوانده و گفت این معاهده جهان را به مکان امن تبدیل کرده است.

بلینکن می‌گوید ایالات متحده تلاش دارد تا از دست‌یابی کشورها به سلاح هسته‌ای غیرصلح آمیز جلوگیری کند. کشور که خود دارای سلاح هسته‌ای است، آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا افزود:

“این معاهده سپری امنیتی محکمی در جهان ایجاد کرده و جهان را به مکان امن تبدیل کرده است. در این نشست که تا یک ماه دیگر دوام دارد به تقویت تعهدات عدم استفاده آن تاکید خواهد شد.”

درهمین حال رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان همکاری بیشتر ایران در راستای فعالیت هسته‌ای این کشور شده است، رافائل گروسی؛ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌افزاید:

“آژانس در صورتی می‌تواند در مورد فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران تضمین بدهد که به عمق برنامه هسته‌ای این کشور دسترسی داشته باشد. ما خواهان همکاری بیشتر جمهوری اسلامی دراین خصوص هستیم.”

در ایران اما بارها مقام‌های جمهوری اسلامی نگرانی‌های آژانس و کشورهای غربی را بیهوده خوانده و تاکید کرده‌اند، که در پی ساخت سلاح هسته‌ای نیست. به تازگی محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده، که کشورش توانایی ساخت این سلاح را دارد اما برنامه‌ای برای ساخت سلاح اتمی ندارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *