آغاز هفتمین ماه درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین

عملیات نظامی روسیه در اوکراین امروز وارد هفتمین ماه خود شد. جنگی که تاکنون هزاران کشته و میلیاردها دالر خسارت مالی بر اوکراین وارد کرده است.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل، رئیس‌جمهور اوکراین از تشدید درگیری‌ها در کشورش خبر می‌دهد، می‌گوید، در پی حملات موشکی روسیه در یک ایستکاه قطار ۲۲ غیرنظامی اوکراینی کشته شده است، ولودیمیر زلنسکی؛ رئیس‌جمهور اوکراین گفت:

“زمانیکه من برای صحبت در شورای امنیت آمادگی می‌گرفتم روسیه به حملات موشکی بر غیر نظامیان اقدام کرد. روسیه اینطور برای نشست شورای امنیت سازمان ملل آماده شد. چهار واگون در آتش می‌سوزد ممکن آمار کشته شدگان افزایش یابد.”

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست نگرانی‌اش را از دوام جنگ و ناامیدی‌اش را از توقف صلح میان دو طرف بیان کرد، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد افزود:

“علی‌رغم پیشرفت در جبهه بشردوستانه، نبرد در اکراین همچنان ادامه دارد، هیچ نشانه‌ای از پایان این درگیری دیده نمی‌شود. در مقابل امکان گسترش جنگ در نقاط مختلف وجود دارد.”

سفیر روسیه در سازمان ملل اما به پایان درگیری از طریق مذاکره تاکید کرد. او اما در عین حال هشدار داد که پیروزی در برابر کی‌یف نزدیک است، واسیلی نبنزیا؛ نماینده دایم روسیه در سازمان ملل متحد می‌گوید:

“شکست کی‌یف نزدیک است مهم نیست که مقام‌های اوکراینی و حامیان غربی آن چقدر تلاش می‌کنند. اما این جنگ را می‌توان از طریق مذاکره پایان داد و روسیه به گفتگو تمایل دارد.”

در سویی دیگر دیروز چهارشنبه کی‌یف برای سومین‌بار در شش ماه گذشته میزبان بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس بود.

جانسون در این سفر از ادامه کمک‌های کشورش به اوکراین اطمینان داد و گفت، دفاع اوکراین از حقوق شان قابل ستایش است و از همین رو پیروزی اوکراین در برابر روسیه نزدیک است، بوریس جانسون؛ نخست وزیر انگلیس می‎افزاید:

“آنچه دراوکراین اتفاق می‌افتد بر همه تاثیر می‌گذارد به همین دلیل است که من امروز در کی‌یف هستم و انگلیس در هر حالت در کنار اوکراین خواهد ایستاد.”

همزمان با این، جو بایدن، رییس جمهور امریکا نیز کمک ۳ میلیارد دالری و بزرگترین بسته کمکی امریکا را به اوکراین اعلام کرده. سیستم دفاعی، سیستم موشکی، مهمات، هواپیمای بی‌سرنشین و رادار شامل بسته تازه امریکا به اوکراین گفته شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *