نشست اکو – نگرانی‌ها از بحران بشری در افغانستان

روئسای جمهور ایران و ترکیه در نشست اکو از وضعیت بد بشری در افغانستان ابراز نگرانی کردند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران با انتقاد از منجمد ساختن دارایی‌های افغانستان از سوی ایالات متحده گفت، تحریم‌های مالی بر ملت افغانستان سوزناک‌تر از سرمای زمستان  است.

در این نشست، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه  نیز گفت، افغانستان با وضعیت دشواری روبروست و ضرور است تا به این وضعیت رسیدگی شود و صلح پایدار در این کشور تامین گردد.

رجب طیب اردوغان؛ رئیس‌جمهوری ترکیه:

“مهم است تا فوراً صلح و ثبات پایدار در افغانستان که با یک بحران انسانی و اقتصادی روبه‌رو است برقرار شود. این هدف مشترک ما است که درک مدیریتی که پاسخگوی نیازمندی‌های همۀ اقشار در این کشور باشد گسترش یابد. ما از تلاش‌هایی با هدف حفظ ساختارهای اساسی دولتی، از جمله بخش‌های حیاتی مانند مراقبت صحی و آموزش حمایت می‌کنیم.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران هم در این نشست از اقدام امریکا مبنی بر منجمد سازی دارایی‌های افغانستان انتقاد کرد. رئیسی گفت، تحریم مالی ایالات متحده بر ملت افغانستان از سرمای زمستان نیز سوزناک‌تر است.

رئیسی در ادامه تاکید کرد، ایران آماده هرگونه همکاری و کمک به مردم افغانستان است. درهمین حال، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان نیز دراین نشست گفت، باید کابل را در راستای ایجاد حکومت فراگیر تشویق کنیم.

شاه محمود قریشی؛ وزیر خارجه پاکستان:

“ما باید دولت جدید در کابل را تشویق کنیم که حکومت‌داری فراگیر، احترام به حقوق بشر از جمله حقوق زنان و اقدام علیه تروریسم را برای ایجاد ثبات کامل در افغانستان پیش بگیرد.

قریشی تامین صلح و ثبات در افغانستان را در اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی و انرژی نیز حیاتی خواند، از جمله اجرای زودهنگام پروژه‌های خط لوله گاز تاپی، شبکه برق کاسا یکهزار و راه آهن ترمز-مزارشریف و کابل-پیشاور.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *