تصمیم تازه روسیه؛ افزایش بهای گاز در اروپا

در پی تشدید بحران انرژی در اروپا، حالا روسیه هم اعلام کرده، که قیمت گاز در اروپا را افزایش می‌دهد.

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه خطاب به رهبران کشورهای اروپایی گفته، ممکن است قیمت گاز  تا پایان سال جاری در هر هزار مترمکعب از ۳۵۰۰ یورو به۵ هزار افزایش یابد. اقدامی تلافی‌جویانه مسکو در برابر تحریم‌های غرب به رهبری امریکا!

تحریم‌هایی که از دید جوزب بورل، پیامد‌های آن دامنگیر اتحادیه اروپا خواهد شد، جوزب بورل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:

” طبعاً ما در کوتاه مدت با چالش‌های خطیری مواجه خواهیم شد، نمی‌توان بالا رفتن قیمت گاز را منکر شد، اما باید برای پرداخت بهای آزادی آماده باشیم.”

با کاهش واردات گاز روسیه به اروپا بحران انرژی دامنگیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده، قیمت برق در آلمان و فرانسه بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.

دولت فرانسه تلاش دارد جایگزین برای گاز روسیه پیدا کند، یکی از گزینه‌ها الجزایر است.

وزیر خارجه روسیه اما می‌گوید غرب تحریم‌ها را جایگزین دیپلماسی کرده و تلاش دارد کشورهای بیشتری را وادار به اعمال تحریم‌های ضد روسی کند، سرگی لائوروف؛ وزیر خارجه روسیه افزود:

“غرب دیوانه وار و با این ابزار تنبیهی تلاش دارد تا همه کشورها را مجبور کند که به خط مشی ضد روسی آنها بپیوندند، ولی اعضای جنبش غیرمتعهدها به این باج خواهی تن نداده است.”

با اینحال میدان جنگ در اوکراین هم داغ است. شب گذشته نیروهای اوکراینی حملاتی هوایی را بر مواضع نیروهای روسی انجام دادند که گفته شده موشک‌ها به ساختمان‌های مسکونی برخورد کرده است. حملاتی که جان ۹ غیرنظامی را گرفته و ۱۵ تن دیگر را زخمی کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *