انزاوی جهانی رژیم اسراییل؛ رای مجمع عمومی به عضویت فلسطین در سازمان ملل

در ادامه فشارها علیه رژیم اسرائیل، مجمع عمومی سازمان ملل به پیش‌نویس عضویت کامل فلسطین در این سازمان رای موافق داد. ۱۴۳ رای موافق، ۹ رای مخالف، ۲۵ رای ممتنع، نتیجه رای گیری در مورد قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل بود.

نماینده روسیه در این سازمان تاکید کرد، این اقدام نخستین گام عملی برای عضویت فلسطین در این نهاد جهانی است. شماری زیادی از کشورهای اروپایی هم از این رای استقبال کردند.

در حقیقت با ادامه جنایت و کشتار رژیم اسرائیل در غزه؛ جهان یکصدا علیه این رژیم شده است. وسعت و اندازه جنایات در غزه در مقیاسی است که کشورها نمی‌توانند دیگر آرام نشسته و نظاره‌گر این وضعیت باشند.

از همین‌رو؛ پس از الجزایر امارات متحده عربی هم پیش‌نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را مطرح کرد.

محمد ابوشهاب؛ سفیر و معاون نمایندگی امارات در سازمان ملل متحد گفت:

“امروز یک لحظه حساس در تاریخ است. پیش‌نویس قطعنامه تاثیر عمیقی بر آینده مردم فلسطین خواهد داشت، مردمی که بیش از ۷۵ سال محرومیت از ابتدایی ترین حقوق خود را تحمل کرده اند.

دنیس فرانسیس؛ رئیس مجمع عمومی سازمان ملل هم گفت:

“ما زمان زیادی را از دست داده‌ایم. ما اینجاییم که بار دیگر درخواست کنیم  بدون استثنا باید برای انسانیت کاری کنیم.”

اکثریت اعضای سازمان ملل به این پیش‌نویس رای مثبت دادند. امریکا اما باردیگر در حمایت از رژیم اسرائیل به عضویت کامل فلسطین، “نه” گفت. پیش‌نویس قطعنامه‌ای عضویت فلسطین توصیه می‌کند که شورای امنیت به‌طور مثبت در تصمیم خود درباره مساله عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تجدید نظر کند.

ریاض منصور؛ سفیر فلسطین در سازمان ملل گفت:

“ما صلح می‌خواهیم، ما آزادی می‌خواهیم. رای بلی، رأی به موجودیت فلسطین است و هیچ مشکلی در هیچ زمینه‌ای نخواهد بود. این اقدام در حقیقت سرمایه گذاری در صلح است.”

نماینده روسیه هم تاکید کرد، اقدامات رژیم اسرائیل در غزه نشان داد که باید کشور مستقل فلسطینی هرچه فوری ایجاد شود.

واسیلی نبنزیا؛ سفیر روسیه در سازمان ملل نیز گفت:

“در حقیقت پذیرفتن کشور مستقل در سازمان ملل اولین اقدام عملی جهت حل مسئله است که سازمان ملل آنرا به رسمیت می‌شناسد.”

اکثر کشورهای اروپایی از اقدام مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر عضویت دایمی فلسطین حمایت کردند. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرد، به‌زودی شماری از کشورهای اروپایی کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت خواهند شناخت.

نماینده دنمارک در سازمان ملل هم گفت:

“رای امروز ما ادامه سیاست ما در قبال کشور فلسطین و اقدام مهم برای عضویت این کشور در سازمان ملل است. امیدواریم این اقدام به این منازعه ویرانگر پایان دهد.”

نمایندگان شماری از کشورهای دیگر هم تاکید کردند، رژیم اسرائیل در غزه مرتکب جنایت جنگی شده و باید پاسخگو شناخته شود.

منیر اکرم؛ سفیر پاکستان در سازمان ملل گفت:

“در حقیقت روزی خواهد رسید که اسرائیل برای ارتکاب جنایات در فلسطین به‌ویژه در غزه پاسخگو خواهد شد و ما باید با هم کار کنیم تا اسرائیل و سران آنرا برای ارتکاب این جنایت پاسخگو بسازیم.” فلسطین در حال حاضر ناظر غیرعضو در سازمان ملل است اما سال‌هاست که برای عضویت کامل در این نهاد بین المللی تلاش می‌کند. این تلاش ماه گذشته توسط امریکا در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *