افغانستان؛ جغرافیای خطرناک برای امریکایی‌ها

رئیس جمهور امریکا می گوید: سال آینده در شمار نیرو های این کشور در افغانستان کاهش قابل ملاحظه خواهد آمد.

بارک اوباما در مراسم یاد بود از قربانیان نیرو های امریکایی در افغانستان گفت: تا هنوز این کشور یک محل خطرناک است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “برای نخستین بار در چهارده سال گذشته، امریکا مراسم یادبود از قربانیان نیرو های این کشور در افغانستان را پس از پایان ماموریت جنگی اش برگزار کرد.

ایالات متحده همه ساله از این قربانیان یاد بود به عمل می آورد.

در یک سال گذشته نیرو های امریکایی در هیچگونه ماموریت نظامی در افغانستان مستقیماً دخیل نبوده اند.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در سخنرانی اش در مراسم یادبود از قربانیان نیرو های کشورش در ماموریت افغانستان گفت که شماری زیادی از نیرو های امریکایی در سال ۲۰۱۶ میلادی، افغانستان را ترک خواهند کرد:

” این شاید نخستین مراسم یاد بود، پس از پایان یافتن جنگ ما در افغانستان باشد اما زمانیکه صحبت می کنیم، ما آگاه استیم که مردان و زنان ما در لباس نظامی در حال حاضر مراقب استند، خدمت می کنند و در هر گوشه جهان قربانی می دهند. چند سال پیش ما بیش از یک صد هزار نیروی نظامی در افغانستان داشتیم. امروز کمتر از ده هزار تن در ماموریت آموزش و کمک به نیرو های افغان در آنجا حضور دارند. ما به این کار ادامه خواهیم داد که آنها را به خانه بیاوریم، تعداد شان را تا سال آینده کاهش دهیم و حضور ما در حد سفارت باشد. اما افغانستان باز هم طوریکه خانواده ها می دانند یک محل خیلی خطرناک است و نیرو های ما بخاطر ما جان خود را به خطر می اندازند.”

آقای اوباما در جریان سخنرانی در مراسم یادبود در ایالت ویرجینیای امریکا گفت که پس از حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی در نیویارک و واشنگتن، بیش از ۲۲۰۰ تن از نیرو های این کشور در افغانستان کشته شده اند.

وی افزود که در یک سال گذشته، نیرو های امریکایی در هیچ جنگ بزرگ در افغانستان دخیل نبوده اند.

در کابل جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان گفت که قربانی های نیرو های امریکایی و متحدینش در این کشور به خاطر آرامش و ثبات افغانستان و همچنان حفاظت از کشور های خود شان بوده است:

” روز یادبود به احترام تمامی امریکایی های برگزار می شود که در لباس نظامی قربانی شده اند. امروز به صورت خاص ما یاد تمامی کسانی را که در جنگ افغانستان کشته شده اند، محترم می شماریم. ما به یاد داریم که بیش از ۲۳۰۰ سرباز، دریا نورد، کارمند قوای هوایی و نیرو های بحری امریکا در جریان چهارده سال کشته شده اند. ما همچنان بیش از ۱۱۰۰ قربانی نیرو های ائتلاف را به خاطر داریم که جان های شان را در این جنگ از دست دادند، به خاطر یک هدف واحد که افغانستان با ثبات و امن باشد و همچنان کشور های خود را محافظت کنیم.”

رئیس جمهور امریکا در حالی از شرکت نکردن در یک جنگ بزرگ سخن می گوید که این کشور ائتلاف بین المللی را علیه گروه تروریستی داعش رهبری می کند.

به نوشته خبرگزاری اسوشیتید پرس، بارک اوباما در اظهارات روز دوشنبه اش از گروه داعش یاد نکرد، گروهی که اخیراً شهر رمادی عراق را تصرف کرد و این کار و تلاش های نظامی امریکا در عراق، انتقاد شماری از اعضای کانگرس آن کشور را به همراه داشته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *