یک قدم تا اجرایی شدن طرح امنیتی کابل ـ تهران

معاون شورای عالی امنیت ملی ایران، خواستار نهایی شدن هرچه زودتر «طرح جامع همکاری تهران – کابل شد. سعید ایروانی که به کابل آمده، در دیدار با صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه کشور گفته که تهران علاقه مند است که برای نهایی شدن بخش‌های باقی مانده این طرح، همکاری کند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” این دیدار دیروز در وزارت خارجه کشور صورت گرفته و آقای ایروانی گفته، برنامه‌های که “نقشه راه” را به مرحله اجرایی نزدیک می‌کند، باید هر چه سریع‌تر نهایی شود. طرح نقشه راه بسته‌ای از همکاری‌های مشترک کابل-تهران در زمینه‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریزم، چگونگی مبارزه با قاچاق مواد مخدر، بررسی و حل مشکلات مهاجرین، همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی، تحکیم روابط و همکاری در مورد آب است. گفته می‌شود که اجرایی شدن این طرح نیازمند نهایی شدن پیش زمینه‌هایی می‌باشد که باید میان دو کشور نهایی و اجرایی شوند. معاون شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید که قدم‌های خوبی در راستای نهایی شدن بخش‌های از “طرح جامع همکاری‌های دو 

کشور” برداشته شده، اما در سایر بخش‌ها نیز توافق میان دو کشور باید نهایی شود.

پیشتر محمد اشرف غنی، رییس جمهوری با محمد شریعتمداری، معاون رییس جمهوری ایران در مورد ایجاد کمیسیونی برای تهیه نقشه راه به توافق رسیده بودند. صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه کشور می‌گوید، براساس توافقاتی که میان روسای جمهوری دو کشور در تهران صورت گرفت، کار کمیسیون به خوبی به پیش می‌رود. آقای ربانی گفته، او امید دارد که توافقات روی همه بخش‌های طرح یاد شده به زودی نهایی شود.” وزیر امور خارجه افزوده که با نهایی شدن این طرح، زمینه بهتری برای همکاری‌ها میان دو کشور در جهت از میان بردن چالش‌های مشترک فراهم خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *