از مدرنیزه شدن سیستیم آب‌یاری تا سنتی کردن این کارشیوه

یک کمیته‌ی تخنیکی برای رسیدگی به مسائل آب  در کشور تشکیل می شود. رئیس جمهور دیروز در نشست شورای عالی اراضی و آب کشور، با اعلام این مطلب گفته که برای رسیدگی به بُعد تخنیکی مسئله آب، یک کمیته تخنیکی متشکل از نخبه ترین متخصصان و کارشناسان ایجاد خواهد شد تا به حیث کمیته مشاور شورای عالی اراضی و آب، کار کنند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” اقای اشرف غنی در دیدار با اعضای شورای عالی اراضی و آب، بر حفظ و احیای سیستم های سنتی آب در کشور تاکید نموده و گفته که این سیستم ها از جمله میراث های تاریخی و فرهنگی کشور و مؤثر ترین شیوه در توزیع آب است اما با این وجود، باید سیستمی برای طبقه بندی دقیق آب نیز طراحی گردد. رئیس جمهوری همچنین بر ایجاد یک طرح جامع برای مدیریت سیلاب ها نیز تاکید کرد و گفت که مدیریت سیلاب ها یکی از عمده ترین اهداف حکومت وحدت ملی است.

اقای غنی، سیلاب ها را عامل آسیب های بزرگ به اقتصاد ملی کشور دانست وافزود، افغانستان باید از آن ها برای تقویت منابع آبی استفاده نماید و بجای عکس العمل در مقابل سیلاب ها با استفاده از سیستم های هشدار قبلی، توان پیش گیری از تخریب این گونه رویدادها را داشته باشد رئیس جمهور در پایان این دیدار از طرح ایجاد مرجع واحد زمین داری و توسعه بخش خصوصی استقبال کرد و خواستار تدوام بحث در این زمینه شد.

آب، بعنوان ماده حیاتی در جهان از اهمیت زیادی برخور دار است اما این منبع حیات در افغانستان، آنگونه که باید به دیده قدر نگریسته نمی شود؛ چندی پیش مراجع ذیربط، وضعیت آب صحی در کشور را بشدت نگران کننده و حاد توصیف نمودند اما در همان نشست گفتند که هیچ اقدامی برای رفع این خطر روی دست گرفته نشده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *