عملی شدن بسته‌ی پیشنهادی کمیسیون اصلاحات دشوار است

نهادهاى ناظر برانتخابات، از ارایه بسته پیشنهادى کمیسیون اصلاحات به حکومت استقبال می‌کنند، اما، عملى شدن این اصلاحات در شرایط کنونى را دشوار می‌خوانند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” این نهادها در عین حال گفته‌اند که در این طرح نظریات و مشوره‌هاى نهادهاى ناظر برانتخابات نادیده گرفته شده.

محمد یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید: با توجه به زمان کمی که کمیسیون در اختیار داشته و با درنظرداشت مشکلات دیگر، طرح کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی به عنوان یک طرح کوتاه مدت قابل توجه می‌باشد.

به گفته رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان در این طرح نکته‌های مثبتی وجود دارد که می­تواند بر بهبود روند انتخابات تاثیرگذار باشد. آقای رشید به عنوان نمونه از کاهش شمار کمشنران به عنوان یکی از نکات مثبت بسته ارائه شده نام می‌برد.

نعیم ایوب زاده رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان اما، طرح پیشنهادی کمیسیون اصلاحات را ناقص خوانده و می‌گوید: در این بسته پیشنهادی به موارد پیشنهادی نهادهای ناظر توجه نشده است. او از بی‌توجهی به مسئله زمانی و ظرفیت­ها به عنوان مشکلات مهم این طرح یاد می‌کند. ایوب زاده تاکید می‌کند که با توجه به فرصت کمی که نهادهای انتخاباتی در اختیار دارند، عملا تهیه لیست رای دهندگان ممکن نمی‌باشد و کمیسیون اصلاح انتخاباتی باید به راه‌های بدیل در این زمینه توجه می‌کرد.

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، دو روز پیش نخستین بسته پیشنهادی خود را برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی به حکومت سپرد. مشخص شدن لیست رای دهندگان، پاسخگو بودن کمیسیونهاى انتخاباتى، حضور دوخارجى درکمیسیون شکایات، کوچک شدن حوزه‌هاى انتخاباتى، توزیع تذکره الکترونیکى و باطل ساختن کارتهاى راى دهى کنونى از موارد مهم این طرح شمرده شده است. همچنین تقلیل اعضاى کمیسیون‌های انتخاباتی و مشخص ساختن درجه تحصیلى اعضاى شوراى ولایتى، بخشی دیگر از پیشنهادات این کمیسیون بوده است.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *