از هر ده‌زن باز داشت‌شده سه تن مرود تجاوز قرار می‌گیرد

دادستانی کل در مورد ادعای تجاوز به زنان زندانی در ولایات هرات، غور و نیمروز تحقیق می‌کند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” این اداره هیاتی را برای بررسی وضعیت این زندان‌ها اعزام کرده است. پیش از این “نهاد مدنی ـ حقوقی عدالت” در گزارشی ادعا کرد که به زنان زندانی در شماری از ولایات غربی تجاوز صورت گرفته، ادعای که از سوی مقامات محلی به شدت رد شده.

به اساس گزارش “نهاد مدنی ـ حقوقی عدالت” شماری از قاضی‌ها و دادستان‌ها در ولایات غور، هرات و نیمروز به زنان زندانی تجاوز کرده‌اند. این نهاد گفته بود از هر ۱۰ زنی که در این ولایات بازداشت‌ شده‌اند، سه نفر مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

مقامات محلی به شدت به این گزارش واکنش نشان دادند. مسئولان در زندان هرات، این گزارش را افترای آشکار خوانده و خواستار اعاده حیثیت از زنان زندانی شدند. سیما جوینده، والی غور نیز آن را بی‌اساس خواند.

حالا اما محمد آصف فیاض، مسئول رسانه‌های دادستانی کل گفته هیاتی مرکب از نمایندگانی از دادستانی، وزارت امور زنان و کمیسیون مستقل حقوق بشر توظیف شده تا در مورد این قضیه تحقیق کند. او گفت که این هیئت دیروز یکشنبه وارد هرات شده. آقای فیاض تاکید کرده، اگر ادعای تجاوز به زنان زندانی واقعیت داشته باشه، عاملان آن به شدیدترین مجازاتی که در قانون پیش‌بینی شده، محکوم خواهند شد. مسئول رسانه‌های دادستانی کل افزود، اگر این ادعا نادرست باشه، «نهاد مدنی- حقوقی عدالت» تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.

در گذشته نیز گزارش‌های از وجود فساد در نهادهای مختلف دولتی از جمله ادارات عدلی و قضایی کشور گزارش شده است. برخی نهادهای بین المللی نیز در گزارش‌های تحقیقی، افغانستان را جزء فاسدترین کشورهای دنیا اعلام داشته‌ان

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *