سنگ‌های قیمتی، شاهرگ تمویل مخالفین مسلح

وزیرمعادن گفته که تلاش می کند تا با تحت کنترل گرفتن عایدات سنگ های قیمتی، مانع درآمد طالبان از طریق قاچاق این سنگ ها گردد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” داودشاه صبا وزیرمعادن و پطرولیم که در یک کنفرانس در موردسنگهای قیمتی دراسترالیا سفر کرده به خبرگزاری رویترز گفته “حکومت افغانستان با دریافت بازار های رسمی برای فروش این سنگ ها مانع قاچاق آن خواهد شد.

حکومت افغانستان درنظر دارد تا آن عده از منابع مالی طالبان مسلح را ازبین ببرد که آن ها از راهء قاچاق سنگ های قیمتی بدست می آورند.

افغانستان، علاوه برسنگ زمرد، لاجورد و بیروج، دارای دیگر سنگ های قیمتی نیز هست که در کوه های هندوکش و از هزار ها سال بدینسو یکی از منابع مهم مالی برای کشور محسوب می شود.

 دوادشاه صبا، وزیرمعادن و پترولیم گفته، افغانستان همه ساله حدود صد ملیون دالر را به خاطر قاچاق سنگ های قیمتی اش از دست می دهد. به گفتهء وی، گروه های هراس افکن، با قاچاق سنگ های قیمتی از یکسو به حکومت زیان مالی وارد کرده و از سوی دیگر فعالیت های خود را تشدید می بخشند.

اقای صبا گفته، گرفتن جلو قاچاق زمرد، یاقوت، بیروج و دیگر سنگ های قیمیتی کار آسان نیست، اما می توان از قاچاق لاجورد که معدن آن درمنطقه سرسنگ در شمال افغانستان قرار دارد جلوگیری کرد.

وزیر معادن و پترولیم گفت، حکومت تلاش دارد که تا نیمهء سال ۲۰۱۶ میلادی، با ایجاد یک مارکیت فروش لاجورد در شهر کابل، فروش آن را در انحصار حکومت قرار داده و خارج از آن را همچون فروش الماس در مارکیت های بین المللی غیر قانونی و تحریم نماید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *