دست‌های برای نا امن ساختن بامیان کار می‌کند

شماری از باشندگان ولایت بامیان متشکل از تاجیکان و هزاره های این ولایت در یک گرد همایی اعتراض امیز گفته های اخیر عبیدالله بارکزی رییس کمیسون سمع شکایت مجلس نماینده گان را مغرضانه خوانده اند.

به گزارش “شبکه تلویزونی تمدن ” مردم بامیان در اعتراض به گفته های بارکزی باشندگان بامیان می گویند که گفته های آقای بارکزی نشان می دهد که او و هم فکران اش در صدد ان است تا نفاق قومی را در بامیان دامن بزنند.
پیش از این شماری از تاجیک های بامیان در کابل راهیپمایی به نام عدالت محلی راه اندازی کرده بودند و حکومت محلی این ولایت را به پاکسازی قومی متهم کردند.
معترضان در این اعتراض گفته بودند  که باشندگان تاجیک تبار بامیان در ولسوالی های کهمرد، سیغان، شیبر و مرکز این ولایت مورد “ستم های سازمان یافته محلی برای پاکسازی قومی قرار گرفته اند، که حتی مجبور به کوچ اجباری دسته جمعی شده اند.”
بعد از متهم کردن حکومت محلی ولایت بامیان از سوی تاجیکان بامیانی، مجلس نماینده گان به ریاست عبیدالله بارکزی هیاتی را تشیکل داده و به بامیان فرستاد.
آقای بارکزی بعد از بررسی های هیات همراه اش به مجلس نماینده گان گفته است که بسیاری از زمین های تاجیک های بامیانی به بهانۀ‌ حفاظت از ساحات سبز غصب شده است.
حال. فعلان مدنی ولایت بامیان آقای بارکزی را متهم می کنند که در زمان حضور اش در بامیان اجازه صحبت کردن به این فعالان را نداده است و او گزارش جانب دارانه درست کرده است.
فعالان مدنی بامیان می گویند، بارکزی بعد از تحقیقاتش در بامیان در جلسۀ با حضور مقام های محلی و فعالان مدنی بامیان اشتراک کرد و ادعای جوانان تاجیک بامیان مبنی بر سیاست حذف و غصب زمین های این قوم را رد کرد.
این فعالان مدنی می گویند که رییس هیات حقیقات یاب در بامیان حضور اقوام تاجیک در ادارات دولتی این ولایت را قابل چشم گیر خوانده بود.
آنان می گویند که بارکزی اما در جلسه عمومی مجلس نمایندگان گفته هایش را خلاف و برعکس گزارش تکمیلی خود به مجلس به قرائت گرفت.

محمد عالم فیاض از عالمان دینی تاجیک تبار بامیان نیز اظهارات عبیدالله بارکزی را بی بنیاد و نظر شخصی او خوانده است
فعلان بامیانی می گویند که هیچ کسی در زمینه زندگی صلح آمیز اقوام افغانستان بخصوص اقوام هزاره و تاجیکان بامیانی بازی نمی توانند و زندگی در این ولایت برادرانه به پیش می رود.
محمد سجاد محسنی سخنگوی شورای علمای بامیان در جلسه دیروز باشندگان این ولایت گفت که انتخاب و برداشت هیات اعزامی مجلس نمایندگان در خصوص رسیدگی به مشکلات مردم بامیان، بی اساس، متعصبانه و نفاق افگنانه است.
او می گوید که عبیدالله بارکزی و کسان که در صدد سیاست دوگانه هستند و نفاق را در بین اقوام افغانستان دامن می زنند، به همدلی باشندگان این ولایت حسودی می کنند.
دل هیچ کسی به حال بامیانی ها نمی سوزد
اقای محسنی می گوید که مردم بامیان چی تاجیک و یا هزاره مشکلات خود را خودشان حل کنند و در صدد حل مشکلات شان خارج از بامیان نباشند چون کسی به فکر زندگی بامیانی ها نیست.
به گفته محسنی یک برد مشورتی متشکل از مردم تاجیک و هزاره اما بامیانی به وجود بیاید تا مردم بامیان با هم مشوره کرده و مشکلات شان را برطرف کنند.
این فعال مدنی می افزاید دل هیچکس برای بامیانی ها نمی سوزد و کسانی مانند بارکزی در تلاش نفاق افگنی بین اقوام این ولایت هستند.
محمد عالم فیاض از عالمان دینی تاجیک تبار بامیان نیز اظهارات عبیدالله بارکزی را بی بنیاد و نظر شخصی او خوانده است.
آقای فیاض خطاب به بارکزی گفت:” من بعنوان قوم تاجیک اما بامیانی به هیچ وجه به شما (بارکزی) اجازه نمی دهم برادری و برابری باشندگان صلح جوی بامیان را خدشه دار کنید”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *