احتمال برگشت نیروهای امریکایی به افغانستان

جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در مصاحبه با روزنامهء یو. اس. تودی (USA today) گفته است، در حالیکه افغانستان در تلاش آنست تا از شورش های طالب جلوگیری کند، احتمال دارد به خاطر مساعدت با نیروهایش به حضور نظامیان بیشتر امریکایی نیاز داشته باشد.

مصاحبهء جنرال جان کمپبل با روزنامهء یو. اس. تودی در شرایطی صورت می گیرد که در نیمهء دوم سال ۲۰۱۵ میلادی وضعیت امنیتی در افغانستان روبه وخامت نهاده، حملات شورشیان بیشتر شده، تلفات طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان افزایش یافته است.

این در حالیست که بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحدهء امریکا از تصمیم اینکه نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج نموده، صرف هزار نظامی را در این کشور باقی بگذارد صرف نظر کرده است و در ماه اکتوبر اعلان کرد که ۹۸۰۰ نظامی امریکایی الی پایان سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند.

جنرال جان کمپبل در مصاحبه تازه اش گفته است، وی از ادارهء رییس جمهور امریکا خواهد خواست تا تعداد موجود نیروها را در افغانستان حفظ نموده و احتمال دارد که خواستار نیروهای بیشتر هم شود.

جنرال جان کمپبل می گوید:

“در صورتیکه مطمین نباشم که ماموریت آموزش، مشورت، مساعدت و مبارزه با تروریزم را می توان پیش برد، مسوولیت دارم تا در مورد آن به رهبری اطلاع بدهم و در مورد نیازمندی ها بگویم، حتی اگر در مورد افزایش افراد هم باشد.”

تعداد ۹۸۰۰ نظامی امریکایی الی ماه جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی به ۵۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

جنرال جان کمپبل گفته است:
“تلاش من این خواهد بود که تا حد امکان تعداد بیشتر نظامیان امریکایی را حفظ کنم.”

ماموریت نظامی نیرو های امریکایی و ناتو در ماه دسامبر سال گذشتهء میلادی به ماموریت آموزشی تبدل شد و به جای مبارزهء مستقیم، شکل مشورتی و آموزش نیروهای افغان را به خود گرفت و نیروهای امنیتی افغانستان رهبری جنگ را در کشور شان به عهده گرفتند.

جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است، بزودی به واشنگتن می رود تا در مورد پیشنهاد هایش به مقامات نظامی آن کشور معلومات دهد. به گفتهء وی احتمال دارد که برخی پیشنهاد هایش پذیرفته نشود، اما تعداد از آنها تایید خواهد شد.

جنرال جان کمپبل گفته است که به حیث قوماندان نیروها در ساحه، مسوولیت دارد که بطور دومدار وضعیت را ارزیابی کند و هر باری که نزد بارک اوباما رییس جمهور امریکا رفته است، خوشبختانه که پیشنهاد هایش پذیرفته شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *