دور بعدی بررسی نقشه‌ی‌راه برای صلح در کابل برگزار می‌گردد

نشست چهار جانبه به هدف دستیابی به نقشه راه برای آوردن صلح در کشور، در شهر اسلام آباد پایتخت همسایه شرقی ما پاکستان به کارش خاتمه داد.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” شرکت کنندگان این نشست، اعلامیه ای مشترکی را منتشر کردند و دور بعدی برگزاری این نشست را به تاریخ ۲۸ جدی ۱۸ جنوری در کابل تعیین کردند.
در این اعلامیه که یک کاپی آن برای خبرگزاری بخدی فرستاده شده، آمده است که شرکت کنندگان نشست های منظم را به هدف دستیبابی روند صلح و آشتی در افغانستان ادامه می دهند.
نشست چهار جانبه با حضور نمایندگانی از افغانستان، پاکستان، ایالات متحده امریکا و چین به روز دوشنبه ۲۱ جدی در اسلام آباد برگزار شد.
در این نشست حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان، عزاز احمد چودری، معین وزارت خارجه پاکستان، ریچارد اولسن، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان و آقای دینگ شیجون نماینده خاص چین برای افغانستان حضور داشتند.
در اعلامیه آمده است که نمایندگان این چهار کشور بر اهمیت خاتمه بخشیدن به جنگ در افغانستان که منجر به ادامه خشونت های بیهوده بر مردم افغانستان و همچنان تشدید ناامنی درسراسر منطقه می شود، تاکید کردند.
همچنان اشتراک کنندگان گفتند که نیاز فوری احساس می شود که گفتگوهای مستقیم صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و گروه های طالبان صورت بگیرد.
شرکت کنندگان در عین حال، بر تعهد کشورهای شان مبنی بر تحقق اهداف تصریح شده در اعلامیه نشست چهارجانبه که به تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۱۵ در حاشیه ای کنفرانس قلب آسیا برگزار شده بود، مجدداً تأکید کردند.
در آن نشست، بر تلاش های متقابل جهت سرعت بخشیدن به روند صلح و آشتی به رهبری و مالکیت افغانها به هدف دستیابی به صلح و ثبات پایدار در افغانستان و منطقه تاکید شده بود.
محور بحث نشست چهارجانبه در اسلام آباد را ارزیابی فرصت های صلح و آشتی در افغانستان و همچنان موانع و اقدامات پیشبینی شده که بتواند شرایط مساعد را برای آغاز مذاکرات صلح فرام سازد، تشکیل می داد.
دولت افغانستان و گروه طالبان در ماه جولای سال گذشته برای نخستین بار با یکدیگر گفت‌وگو کردند اما روند این مذاکرات با افشای خبر مرگ ملا عمر، رهبر پیشین این گروه متوقف شد.
سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان در مراسم افتتاحیه نشست چهار جانبه گفت که نباید قبل از وقت خوش‌بین بود، او همچنان گفت که باید برای پیوستن و تشویق طالبان به دور گفتگوهای صلح باید اعتمادسازی شود و از تعیین اهداف غیر واقع بینانه و ضرب الاجل خود داری شود.
قرار بود که در این نشست، جانب پاکستان لیستی از موافقان و مخالفان گفتگوهای صلح را به طرف افغانستان بسپارد اما هنوز از این لیست خبری در دست نیست.
دولت افغانستان هموراه پاکستان و سازمان استخباراتی این کشور را به حمایت و پناه‌دادن به طالبان و شبکه حقانی متهم کرده‌اند اما اسلام آباد این ادعاها را رد کرده‌ و گفته‌ کنترولی بر این گروه‌ها ندارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *