جنگ طالبان با مرزبانان تاجیک

تاجکستان اعلام کرده‌است که روز گذشته درگیریی میان گروه طالبان و نظامیان آن کشور در بخش مرزی‌اش با افغانستان رخ داده‌است.

ادارۀ امنیت مرزی تاجکستان خبر داده‌است که روز گذشته نیروهای مرزی آن کشور پس از ورود طالبان به خاک‌شان از ولایت قندز، با طالبان درگیر شده‌اند.

در خبرنامۀ ادارۀ امنیت مرزی تاجکستان آمده‌است این درگیری زمانی رخ داده که یک گروه ۹نفرۀ طالبان در جریان عبور از دریای پنج یا آمو به واکنش گزمۀ مرزی تاجکستان مواجه شده‌اند.

طالبان که می‌خواسته‌اند وارد خاک تاجکستان شوند با نیروهای امنیتی تاجکستان درگیر شده‌اند و در پی آن یک سرباز تاجکستانی و یک طالب کشته شده‌اند.

این در حالی‌ست که تاجکستان پیش از این نیز از ورود طالبان به خاکش ابراز نگرانی کرده بود و حتا کنسل‌گری‌هایش در سه ولایت مرزی با افغانستان را بسته نمود.

سال گذشتۀ میلادی روسیه نیز به دنبال افزایش ناامنی در افغانستان و نگرانی‌هایش مبنی بر انتقال تهدیدها به آسیای مرکزی، شماری از نیروهایش را در مرز با تاجکستان مستقر کرده‌است.

اما طالبان که تا کنون در مورد این روی‌داد اظهار نظر نکرده‌اند، چندماه پیش با نشر اعلامیه‌یی گفته بودند که با هم‌سایه‌گان شمالی افغانستان کاری نخواهند داشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *