بن‌بست‌ها از سر راه گفتگو با حزب اسلامی برداشته شده است

شورای عالی صلح افغانستان از نزدیک شدن به توافق صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار خبر می‌دهد.

این شورا می‌گوید که در اکثریت مسایل مطرح پیشرفت صورت گرفته و موضوعات اختلافی هم جنجال برانگیز نیست و ابراز امیدواری می‌کند که در اجلاس قبل از ظهر امروز به یک نتیجۀ مطلوب دست یابد.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان بدون اینکه تفصیلی بیشتر ارائه کند گفت مسایل که مورد توافق قرار گرفته در آیندۀ نزدیک با مردم در میان گذاشته خواهد شد.

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید مواردی که باعث بُن بست این گفتگوی صلح شود وجود ندارد.

گزارش‌های قبلی گفته بودند که حزب اسلامی برای پیوستن به حکومت خواستار چندین وزارت شده است.

 

اما به ارتباط یک خواستۀ اساسی حزب اسلامی حکمتیار که آنهم حذف نام رهبران این حزب از لیست سیاه می‌باشد، شورای عالی صلح می‌گوید که از حکومت افغانستان تقاضا نموده که به نماینده‌گی مردم این کشور از امریکا و سازمان ملل متحد تقاضا کند که به این مسئله توجه جدی داشته باشد و از مدارا کار بگیرد.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید:

“و جامعۀ جهانی هم باید این تعهد را داشته باشد که بعضی خواهشات مخالفین مسلح که صدمۀ به دست آوردهای پانزده سالۀ افغانستان، حاکمیت ملی افغانستان و قانون اساسی افغانستان نرساند باید دربارۀ آن یک اندازه مدارا داشته باشد.”

سفارت امریکا در کابل در ایمیل اخیر خود به رادیو آزادی نوشت که واشنگتن از گفتگوی حزب اسلامی گلبدین حکمتیار با حکومت افغانستان استقبال می‌کند و این گروه را تشویق می‌کند که با مردم افغانستان صلح کند.

در این میان پوهاند ودیر صافی استاد فاکولته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید که اگر امریکا و جامعۀ جهانی از پیوستن آقای حکمتیار به روند صلح مطمئن شود حذف نام رهبران حزب اسلامی از لیست سیاه مشکل ساز نخواهد بود:

“اگر امریکا با مشورۀ سازمان ملل متحد یقینی کنند که حکمتیار قانون اساسی را می‌پذیرد و در حکومت افغانستان در حلقۀ دیموکراسی به مبارزۀ خود ادامه می دهد و تفنگ را می‌گذارد، فکر می‌کنم کدام مشکلی وجود ندارد که اینها اعلان کنند که ما گروپ حکمتیار را از لیست سیاه کشیدیم.”

 

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید دست آوردهای پانزده سال گذشته به شمول حقوق شهروندی زن و مرد، آزادی بیان و احترام و رعایت قانون اساسی برای حکومت افغانستان خط سرخ بوده و در هیچ گفتگوی صلح از آن تنازل نخواهد کرد.

حکومت افغانستان امیدوار است که با پیوستن حزب اسلامی حکمتیار به روند صلح گروه های دیگر مخالفین هم به این پروسه ترغیب شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *