مینه‌پال: جنگ‌را پاکستان بر ما تحمیل کرده است

حکومت وحدت ملی در کابل می‌گوید: اگر پاکستان به تعهداتش عمل نکند، مذاکرات صلح با طالبان را آغاز نخواهد کرد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” مشاور صدراعظم پاکستان دیروز گفت که بحران افغانستان تنها از راه سیاسی حل شده می‌تواند و جنگ در چهارده سال گذشته هیچ نتیجه نداشته است.

اما ریاست جمهوری کشور در واکنش به این اظهارات سرتاج عزیز می‌گوید: جنگ از جانب پاکستان بر افغانستان تحمیل شده‌است.

حکومت می‌گوید: روند نشست های چهار جانبه در مورد مذاکرات صلح افغانستان زمانی آغاز خواهد شد که پاکستان تعهداتش را عملی کند.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رسانه ها گفت: جنگ در کشور از سوی پاکستان تحمیل شده و افغان ها به دفاع از خود نیاز دارند.

به گفته وی، دروازه صلح برای همه گان باز است اما کسی که در افغانستان جنگ می‌خواهد، حکومت و نیروهای امنیتی به جنگ هم آماده استند.

وی افزود:

” پاکستان تعهد کرده بود که مذاکرات را پیش می‌بریم و در اجلاس پنجم، طالبان را به میز مذاکره حاضر خواهیم کرد. ولی پاکستان به این تعهدات خود وفا نکرد. به جای اینکه طالبان را به مذاکره حاضر کند، برای طالبان گفت که بروید و وارد جنگ شوید.”

سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان دیروز به خبرنگاران گفت که بحران فعلی افغانستان از راه جنگ حل نمی‌شود و یگانه راه، مذاکره و گفتگوی سیاسی است.

عزیز همچنان درخواست اخیر رئیس جمهور غنی را رد کرد که پاکستان باید طالبان، به گفته وی مسئول قتل غیرنظامیان افغان، را از خاکش بیرون کند و برای افغانستان بسپارد.

رئیس جمهور اشرف غنی در بیست و پنجم اپریل به شورای ملی گفت: پس از این از پاکستان انتظار و توقع همکاری را ندارد تا طالبان را برای شرکت در میز مذاکره با حکومت افغانستان قانع سازد.

این موضع رئیس جمهور، در واقع یک تغییر بزرگ در سیاست های کابل در قبال پاکستان دانسته می‌شود.

رئیس جمهور غنی، همچنان به پاکستان هشدار داد که اگر آن کشور به حمایت از طالبان و فراهم آوری امکانات به این گروه ادامه دهد، به شورای امنیت سازمان ملل متحد رسماً شکایت خواهد کرد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید: این یک پروسه است که در حال حاضر دنبال می‌شود.

 

وی گفت:

” این یک پروسه است و زمانیکه رئیس جمهور افغانستان برای هر دو مجلس گفت، به این معناست که پروسه آغاز شده و از سوی مراجع مربوط دنبال می‌شود.”

آقای مینه پال یکبار دیگر به این موضع حکومت افغانستان تاکید ورزید و گفت: علیه طالبانی که صلح نمی‎خواهند، حکومت عملیات های نظامی را با جدیت آن ادامه خواهد داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *