غنی: غرب موتور محرکِ فساد در افغانستان

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، می‌گوید که تقاضا برای مواد مخدر در بازارهای غرب محرک و عامل اصلی فساد در کشورش است.

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که “کارتل‌های مواد مخدر محرک اصلی تروریسم؛ افراط‌گرایی و فساد هستند.”

آقای غنی که برای نشست جهانی مبارزه با فساد اداری به لندن آمده است، گفت که دولتش مصمم است تا با این معضل مقابله کند اما تاکید کرد که افغانستان در این رابطه نیاز به کمک دارد.

رئیس جمهور افغانستان در گفتگویی با “رادیو ۴” بی بی سی گفت که عوامل مختلفی وجود دارد که باعث شده است تا افغانستان یکی از فاسدترین کشورهای جهان باشد.

سخنان آقای غنی پس از آن عنوان شده که دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا دولت او را “به صورت شگفت‌انگیزی فاسد” خوانده است.

آقای غنی در واکنش به این اظهارات گفت که وی معتقد است که آقای کامرون با این اظهارات در واقع “درباره میراث گذشته” سخن گفته است؛ میراثی که به گفته وی، عوامل زیادی در به وجود آوردن آن نقش داشته‌اند.

او تاکید کرد که در این مورد خواهان “عذرخواهی” نیست و تاکید کرد که نکته اصلی در مبارزه با فساد “اذعان به آن” است و افزود که در این مبارزه “ما با یکدیگر شریک هستیم تا بر این غده سرطانی فایق آییم.”

پیشتر و در واکنش به سخنان آقای کامرون در باره فساد در افغانستان، سفارت این کشور در لندن گفت که آوردن نام افغانستان به شیوه‌ای که آقای کامرون از آن یاد کرده “بی‌انصافی” است.

مقام‌های دولت افغانستان در اظهارات مختلف به وجود فساد در نهادهای دولتی اذعان کرده‌اند.

فساد در نهادهای دولتی افغانستان در بیش از چهارده سال اخیر همواره در روابط حکومت این کشور با حامیان غربی آن دردسرساز بوده است.

متحدان غربی افغانستان از روند مبارزه با فساد در این کشور راضی نیستند و پیوسته بر جدیت این مبارزه و بهبود حکومتداری تاکید کرده‌اند.

سازمان شفافیت بین‌الملل با بررسی وضعیت فساد در ۱۶۸ کشور جهان، افغانستان را در رده ۱۶۶ قرار داده است که تنها دو کشور کره شمالی و سومالی پایین‌تر از افغانستان قرار گرفته‌اند.

آقای غنی در این رابطه به “رادیو ۴” گفت که در این آمارها اقدامات کوتاه مدت و نتایج آن ملاک قرار داده نمی‌شود. او تاکید کرد که کشورش در مبارزه با فساد اقداماتی کرده است و افزود که نتیجه این اقدامات در درازمدت معلوم خواهد شد.

او گفت که دولتش تغییرات ساختاری را برای مبارزه با فساد در کشور ایجاد کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *