بازگشت قابل توجهی از مهاجرین به کشور

در ۴ ماه نخست سال روان میلادی، نزدیک به ۹۰۰ تن از شهروندان افغانستان به کشور برگشته‌اند.

سید امین، که به تازه‌گی از اروپا با خانواده‌اش بر گشته‌است می‌گوید پس‌از آن‌که در تنگنا قرار گرفت، ناگزیر شد به کشور برگردد.

برادر امین می‌گوید که پیش‌از رفتن به‌اروپا، دار و ندارشان را فروختند و اکنون در افغانستان زنده‌گی را از صِفر آغاز می‌کنند.

سازمان جهانی مهاجرت می‌گوید که حکومت افغانستان و کشورهایی که این مهاجران را برگشت می‌دهد، باید زمینه کار و زنده‌گی را برای این بازگشت‌کننده‌گان فراهم سازد.

نصیر حیدرزی، سخنگوی سازمان جهانی مهاجرت می‌گوید: «با توجه به آنچه که حکومت افغانستان در توان دارد، دید ما و دید سازمان ما، نسبت به قضیه طوری است که باید جامعۀ جهانی، به‌ویژه کشورهای اتحادیۀ اروپا، باید توجه خاصی را به حکومت افغانستان مبذول بدارند.»

وزارت مهاجران و عودت‌کننده‌گان می‌گوید که حکومت افغانستان می‌کوشد تا برای بازگشت‌کننده‌گان زمینۀ کار و زنده‌گی فراهم سازد.

عالمه، معین وزارت مهاجران و عودت‌کننده‌گان: «ما نمی‌توانیم به کتله‌یی وسیعی افغانانی که بر می‌گردند، عرضه خدمات کنیم و بازگشت شان را مدیریت کنیم. با ۱۰ کشور تفاهم‌نامه داریم و این را بررسی خواهیم کرد که چه اندازه این تفاهم‌نامه‌ها مراعات می‌شوند.»

در دو و نیم سال اخیر بیش‌از ۸۰۰۰ مهاجر در راه اروپا جان باختند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *