بامیان تا سه سال دیگر روشن خواهد شد

قرارداد لین سیم انتقال ۳۰۰ کیلووات برق از منطقۀ دوشی بغلان به بامیان میان حکومت افغانستان و بانک انکشاف آسیایی به امضا رسید.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “این قرارداد چاشت  امروز یک‌شنبه(۳۰ جوزا) با حضور رییس جمهور غنی، توماس منیلا رییس بانک انکشاف آسیایی، معاونان ریاست جمهوری و ریاست اجرایی و اعضای کابینه به امضا رسید.

رییس بانک انکشافی در جریان مراسمی به همین منظور در کابل گفت که با ساختن این پروژه برای نخستین‌بار مناطقی که محروم هستند صاحب انرژی برق خواهند شد.

به گفتۀ آقای منیلا بانک انکشاف آسیایی در انتقال حدود ۶۰۰ کیلومتر برق به بامیان متعهد است و برخی از پروژه‌های دیگر را هم برای افغانستان روی‌دست دارد.

سید سعادت منصور نادری، وزیر امور شهرسازی و عضو کمیسیون ملی بررسی انتقال برق به بامیان گفت که این پروژه به خاطر نارضایتی‌هایی که در رابطه به مسیر پروژۀ ۵۰۰ کیلووات برق توتاپ وجود داشت روی‌دست گرفته شده تا به صدای مردم گوش داده شود.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب گفت که این پروژه سه بخش تولید، انتقال و توزیع برق را در بر دارد که از برق وارداتی کشورهای هم‌سایه‌است و به کمک بانک انکشاف آسیایی ساخته خواهد شد.

ساخت این پروژه که انتقال ۳۰۰ کیلووات برق به بامیان است و ۲۰هزار خانه را در مرحلۀ نخست برق خواهد داد، ماه سرطان سال جاری کارش آغاز و در ماه قوس ۱۳۹۸ پایان خواهد یافت.

این در حالی‌ست که تغییر مسیر ۵۰۰ کیلووات برق توتاپ از بامیان به سالنگ پیش از این واکنش‌ها و اعتراض‌هایی را به بار آورده بود و منجر به رختن هزاران شهروند معترض به خیابان شد.

معترضان که این موضوع را حق‌تلفی برای ولایت‌های مرکزی عنوان می‌کردند باور داشتند که راه بامیان به‌تر از سالنگ است و حکومت به گونۀ عمدی دست به چنین کاری زده‌است.

اما حکومت که همه چیز را انجام‌شده در زمان حکومت پیشین می‌داند پس از تعیین هیئت بررسی‌کننده و دریافت نتیجۀ آن اعلام کرد که برق توتاپ از مسیر سالنگ انتقال خواهد یافت ولی ۳۰۰ کیلووات برق برای بامیان داده خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *