تلفات سنگین داعش در سه ماه گذشته

مقامات شورای امنیت ملی کشور  می گویند که در سه ماه گذشته، دست آورد های قابل ملاحظه بر ضد تندروان گروه داعش در آن کشور داشته اند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “تواب غورزنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی کشور گفت: در سه ماه گذشته، “بیش از دو صد تندرو داعش به همکاری قوای بین المللی در افغانستان کشته و بیش چهل تن دیگر آنان دستگیر شده اند.”

آقای غورزنگ همچنین گفت که پس از کشته شدن ملا منصور، رهبر پیشین طالبان، اختلافات میان گروه های مختلف طالبان افزایش یافته و بی اعتمادی میان رهبران طالبان و افراد برجسته نظامی آن گروه در حال گسترش است.

اظهارات آقای غورزنگ در مورد کشته شدن افراد وابسته به داعش که اکثر آنان در گذشته وابسته به گروه طالبان بودند، در حالی صورت می گیرد که روند مذاکرات چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین کمرنگ شده است.

در همین حال، سرتاج عزیز، مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان، در مصاحبۀ اختصاصی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تشدید عملیات نظامی در افغانستان موجب خواهد شد طالبان در مذاکرات صلح شرکت کنند، اما تاکید کرد که مذاکرات صلح زمانگیر خواهد بود.

آقای عزیز گفت: ” روند مصالحه و دیالوگ سیاسی نمی تواند در چند هفته و یا چند ماه نتایج را در قبال داشته باشد، این روند مستلزم زمان است. آنان ]طالبان[ در مورد مذاکرات صلح بلی و یا نخیر نه گفته اند. به نظر من، روند مذاکرات صلح مربوط به وضیعت عینی می شود. هرگاه قوای امنیتی افغانستان که تا حال بسیار موفقانه پیش رفته، به همین شکل ادامه دهند و قلمرو خود را از دست ندهند، یقین دارم که طالبان در مورد مذاکرات صلح فکر جدی خواهند کرد.”

اظهارات آقای عزیز در مورد مذاکرات صلح در حالی صورت می گیرد که حکومت افغانستان همواره پاکستان را متهم به حمایت از گروه های تندرو و دهشت افگن می کند؛ اتهامی از اسلام آباد آنرا رد می کند.

سرتاج عزیز ادعا می کند که کشورش خود قربانی حملات دهشت افگنی بوده است و در بیش از دو سال گذشته، گروه های دهشت افگنی را بدون تفکیک مورد هدف قرار داده است.

آقای عزیز افزود: ” تعهد ما این است تا پاسخ همۀ دهشت افگنان داده شود. بین طالبان خوب و بد، فرق قایل نیستیم. اما در ظرف دو و نیم سال مدت زمان زیاد نیست تا به همه مسایل رسیدگی کرد.”

خشونت های طالبان پس از ملامنصور

لیزا کورتِس، از مرکز پژوهشی هِریتیج مستقر در شهر واشنگتن دی سی، به این باور است که پاکستان هنوز هم در قسمت مبارزه بر ضد گروه های تندور و دهشت افگن، از سیاست دو رویی کار می گیرد.

خانم کورتِس گفت: ” متاسفانه، با وجود ادعای پاکستان در مورد این که بیش از این میان دهشت افگنان خوب و بد، فرق قایل نمی گردد، فکر می کنم که پالیسی و عملکرد آنان در عمل نشان می دهد که هنوز هم از پالیسی دو گانه پیروی می کنند.”

در حال حاضر، حکومت افغانستان عملیات نظامی خود را بر ضد طالبان، داعش و سایر شورشیان مسلح افزایش داده، اما در عین حال، ارگ ریاست جمهوری افغانستان می گوید که درب مذاکرات صلح بر روی آنان به گونۀ مشروط باز خواهد بود.

لیزا کورتِس می گوید که پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان، در کوتاه مدت، گروه طالبان حملات شان را افزایش خواهند داد.

خانم کورتِس به این باور است که پس از مرگ ملا منصور، تغییر عمده ای را در برخورد طالبان دیده نمی شود تا در مذاکرات صلح سهیم شوند. اما “اگر ایالات متحده استراتیژی مشابه را در آینده تعقیب کند و نگذارد که رهبران طالبان پناهگاه امن در پاکستان داشته باشند، به مرور زمان، چنین برخورد بالای قوای جنگی طالبان تاثیر گذار خواهد بود و آنان را به دیالوگ وا خواهد داشت.”

پس از حملۀ مرگبار طالبان بالای ریاست دهم امنیت ملی در ماه ثور امسال، رئیس جمهور افغانستان که در گذشته، طالبان را مخالف سیاسی خطاب می کرد، این گروه را دهشت افگن خطاب کرد، و روند مذاکرات چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین به طور قابل ملاحظۀ کمرنگ شد.

با آنهم، مقامات افغانستان بار ها اعلام کردند که دروازۀ مذاکرات صلح بر روی آنان باز است، اما اگر آنان به میز مذاکره نیایند، با واکنش قوای امنیتی و دفاعی آن کشور مواجه خواهند شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *