تابوت‌های نیپالی‌ها از کابل تا کتماندو

خانواده های دوازده نیپالی که در جریان هفته جاری در اثر حملۀ انتحاری در کابل کشته شدند، اجساد عزیزان شان را که از کابل به کتماندو انتقال داده شده بود، تسلیم شدند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “قربانیان نیپالی، محافظین امنیتی بودند که برای سفارت کانادا در کابل کار می کردند و اوایل روز دوشنبه هدف حملۀ انتحاری قرار گرفتند. در حمله که مسوولیت آن را طالبان به عهده گرفتند، دو شهروند هندوستان نیز کشته شد و هفت نیپالی دیگر مجروح گردید.

سنجیتا کماری، همسر جیتندرا سنگ تاپا، که برای تسلیم گیری پیکر شوهرش همراه با پسر چهار ماهه اش به میدان هوایی کتمندو آمده بود گفت “تسلیم گیری پیکر بی جان شوهرم، دشوار ترین وظیفه برای من است. اما راه دیگری ندارم و مجبور استم آن را بپذیرم.”

تاپا، افسر پیشین اردوی هند، پیش از آنکه در ماه فبروری سال روان به افغانستان برود، به حیث محافظ در عراق انجام وظیفه کرده بود. وی قرار بود در ماه نومبر دوباره به خانه برگردد.

اقارب افرادی مانند کماری، خبر کشته شدن عزیزان شان را از طریق رسانه ها به دست آوردند. خانم کماری می گوید تا زمانیکه خبر مرگ وی را از جانب ادارۀ که استخدام شده بود به دست آورد، برای صحت همسرش دعا کرده است.

کی پی اولی، صدراعظم نیپال با قرار دادن گل روی تابوت قرابانیان، مراتب احترام خود را به جان باختگان ادا کرد، که بعداً به خاطر تشییع جنازه به خانواده هایشان تسلیم داده شد.

نیپال به شهروندان کشورش اجازۀ کار در افغانستان را داده است که به حیث محافظین امنیتی در ادارات ملل متحد و سفارتخانه های کشور های مقیم در کابل، انجام وظیفه می کنند.

دیپک بوهارا، وزیر کار نیپال به رویترز گفت “حکومت پس از این رویداد که نیپالی ها هدف قرار گرفتند، اوضاع را بررسی خواهد کرد تا تصمیم بگیرد ]که در آینده به نیپالی ها اجازۀ کار در افغانستان[ داده شود یا خیر.”

به اساس گزارش ادارۀ کاریابی نیپال، کم از کم ۸ هزار شهروند آن کشور در افغانستان مصروف انجام وظیفه اند که ممکن رقم اصلی آن به مراتب بیشتر از این باشد چرا که رقم بیشمار نیپالی ها بااستفاده از سرحد آزاد با هند، به آن کشور رفته و بعد برای انجام وظیفه به افغانستان می روند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *