ناکامی مخالفین مسلح طی سال جاری در عملیات عمری

مقام‌های ارشد امنیتی که به‌دلیل افزایش ناامنی‌ها در کشور از سوی مجلس نمایندگان استجواب شده بود، می‌گویند که طالبان در سال جاری اهدافی که در تصرف بیشتر مناطق افغانستان برای‌شان تعیین کرده بودند، نرسیده و در جریان سه ماه نخست سال جاری شکست‌های سنگینی را متقبل شده‌اند.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “تاج‌محمد جاهد وزیر امور داخله، عبدالله حبیبی وزیر دفاع و مسعود اندرابی معاون ریاست امنیت ملی در پیوند به اوضاع امنیتی کشور به مجلس نمایندگان استجواب شده بودند.
تاج‌محمد جاهد در نشست علنی مجلس گفت که در سه ماه نخست سال جاری طالبان در ۲۵ ولایت حملات تهاجمی انجام داده و تلاش کرده‌اند تا مناطق بیشتری را تصرف کنند اما نیروهای امنیتی افغان تاکنون این حملات را دفع کرده و اجازه نداده‌اند گروه طالبان جغرافیای بیشتری را به‌دست‌ آورند.
جاهد افزود، هم‌اکنون عملیات‌های پلان شده برای بهبود امنیت در ۱۲ ولایت جریان دارد و نیروهای امنیتی تلاش دارند تا حداقل در مرحله‌ی دوم فصل جنگی وضعیت کنونی را حفظ کنند.
همچنان مسعود اندرابی، معاون امنیت ملی می‌گوید که هدف از تحرکات دشمن در ابتدای سال جاری این بود که ساحات بزرگ و وسیعی را تحت کنترل خود درآورند تا رهبری خود را به افغانستان انتقال دهند؛ اما در این امر ناکام شدند.
اندرابی افزود که دشمن باز هم در مرحله‌ی دوم جنگ بهاری، تلاش دارند حملات خود را تشدید بخشیده و نقاط استراتژیک را به‌دست بیاورند؛ ولی این بار نیز با جواب قطعی نیروهای امنیتی مواجه خواهند شد.
عبدالله حبیبی، وزیر دفاع گفت که وضعیت امنیتی در سراسر کشور تحت کنترل است و نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند تا وضعیت موجود را حفظ کنند.
آقای حبیبی افزود: «تأمین صلح دوامدار در کشور اصل است؛ ولی کسانی که مردم بیگناه را هدف قرار می دهند، مکاتب ما را تخریب می‌کنند و عساکر ما را شهید می‌سازند، دشمن ما هستند و ما برای سرکوب آنان لحظه‌یی هم آرام نمی‌نشینیم.»
از سوی هم حبیبی می‌گوید که ارتش کشور هنوز به‌صورت کلاسیک عملیات می‌کند. به باور او،عملیات‌هایی که در آن هزاران سرباز «لشکرکشی» می‌کنند، مؤثریت ندارند. زیرا زمانی که دشمن ببیند که تعداد ارتش زیاد است، فرار می‌کند و در پناهگاه‌های خود پنهان می‌شود ولی در صورتی که شمار نیروها کم باشد، با افراز کمین، به نیروهای امنیتی تلفات وارد می‌شود.
او خبر داد که از دو ماه به این‌سو شیوه‌ی عملیات‌ها تغییر کرده و ارتش به عملیات‌های خاص رو آورده است. در این عملیات‌ها کماندوهای ارتش به مراکز تجمع طالبان حمله می‌کنند و تلفات و خسارات زیادی به آن‌ها وارد می‌نمایند.
آقای حبیبی گفت عملیات‌های مختل‌کننده نیز اخیراً توسط ارتش اجرا می‌شود و در این عملیات‌ها مراکز فرماندهی طالبان هدف قرار می‌گیرند.
گروه طالبان حملات بهاری‌شان را زیر نا «عمری» آغاز کرده‌بودند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *