کودتا نظام اداری ترکیه‌را به سوی فلج شدن می‌کشاند

پس از کودتای نافرجام در ترکیه اکنون آمار بازداشتی ها، اخراجی و کسانی که وظیفه شان به حالت تعلیق در آمده است به ۴۵ هزار نفر می رسد.

آقای ییلدریم در سخنرانی اش در پارلمان این کشور گفت که آنها را ریشه کن خواهد کرد
دولت ترکیه اعلام کرد که این افراد متحدان فتح الله گولن روحانی ساکن آمریکا هستند اما آقای گولن اتهام هدایت شورش علیه دولت را رد کرده است.
پاکسازی کسانی که سطح وفاداری آنها به رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه کافی تشخیص داده نمی شود روز سه شنبه گسترش یافت و شامل آموزگاران و روسای دانشکده ها و اصحاب رسانه ها نیز شد.
رسانه های ترکیه آمار اخراج و تعلیق ها منتشر کرده که بر اساس آن ۱۵هزار و ۲۰۰ آموزگار و خدمه آموزشی اخراج و به ۱ هزار و ۵۷۷ رییس دانشکده دستور استعفا داده شده است.
همچنان گفته شده که ۸ هزار و ۷۷۷ کارمند وزارت کشور برکنار، ۱ هزار و ۵۰۰ خدمه وزارت دارایی اخراج و ۲۵۷ نفر از کارکنان دفتر نخست وزیری اخراج شده اند.
بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه گفت که این روحانی هدایت یک “سازمان تروریستی” را بر عهده دارد.
آقای ییلدریم در سخنرانی اش در پارلمان این کشور گفت که آنها را ریشه کن خواهد کرد.
روز سه شنبه گزارش شد که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در گفتگویی تیلفونی با رجب طیب اردوغان آمادگی کشورش را برای هرگونه تحقیق بر سر کودتای اخیر ترکیه اعلام کرد.
کاخ سفید گفته که روسای جمهور دو کشور مشخصا در مورد فتح الله گولن گفتگو کرده اند.
آقای اردوغان بعد از کودتای نافرجام اخیر، در یک سخنرانی عمومی فتح‌الله گولن را به دست داشتن در کودتا و آمریکا را به حمایت از او متهم کرده و از ایالات متحده خواسته بود او را مسترد کند.
فتح الله گولن سال‌هاست در تبعید خود خواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می ‌کند.
در پی آن اظهارات، آمریکا گفت که متهم کردن واشنگتن به حمایت از کودتا می ‌تواند به روابط بین دو کشور آسیب برساند و از دولت ترکیه خواست اگر مدارکی در مورد دخیل بودن آقای گولن در این کودتا در اختیار دارد، ارائه کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *