کرزی: امریکایی‌ها نباید دست باز در امور نظامی کشور داشته باشند

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید رابطۀ حکومت با امریکا و ناتو نباید سبب ادامۀ جنگ در افغانستان باشد و طالبان نیز اگر می‌خواهند امریکایی‌ها از افغانستان بیرون شوند، تنها از طریق مذاکره موفق به آن خواهند شد.

رییس جمهور پیشین افغانستان در گفت‌گو با شبکۀ دویچه ولۀ آلمان می‌گوید به هیچ‌وجه اپوزیسیون دولت نیست، آرزوی کامیابی دولت را دارد و می‌خواهد دیموکراسی در افغانستان نهادینه شده، سبب حرکت به طرف به‌بود کشور گردد.

حامد کرزی در پرسشی در مورد این‌که رهبران حکومت وحدت ملی پیش از این از عمل‌کردش انتقاد کرده‌اند و این‌که علیه دولت دست به سبوتاژ و خراب‌کاری می‌زند، اظهار داشته‌است که تعهد کرده در تمام موارد حکومت‌داری سران حکومت نه تنها مداخله نمی‌کند که طرف‌دار کارهای مثبت‌شان نیز می‌باشد اما جایی که منافع ملی افغانستان و خدشه‌دارشدن وحدت ملی مد نظر باشد صدایش را بلند خواهد کرد.

آقای کرزی می‌گوید که به رهبران حکومت تا به حال مشوره‌هایی از جمله در مورد رابطه با پاکستان و امریکا داده‌است:” مشوره بسیار داده‌ام، در مورد روابط ما با پاکستان مشوره داده‌ام …، در مورد پروسۀ صلح بسیار مشوره داده‌ام، در مور رابطه با امریکا بسیار مشوره داده‌ام. مثلا برایشان واضح گفتیم نباید امریکا را دست آزاد در مسایل نظامی بدهند. نباید بگذارند که خانه‌های مردم افغانستان توسط خارجی‌ها پالیده شود یا بم‌باری در خاک ما شود”.

کرزی در مورد اعلام ادامۀ حمایت امریکا و ناتو در نشست وارسا از افغانستان می‌گوید رابطۀ ناتو و امریکا باید باعث ادامۀ جنگ در افغانستان نباشد و اگر ما روابطی با امریکا و ناتو داریم، به دلیل آرزوی امنیت و صلح در افغانستان است نه ادامۀ جنگ و اگر نشست وارسا با فیصله‌های وارسا به تقویت افغانستان و نیروهای افغانستان مثمر و مثبت باشد به تمام معنا مورد تاییدش است و این رابطه باید سبب ختم جنگ در افغانستان و آمدن صلح شود نه ادامۀ جنگ و بهانه به ادامۀ جنگ.

او در این گفت‌گو در مورد پرسشی مبنی بر این‌که دوباره می‌خواهد به قدرت برگردد یا خیر به دویچه وله می‌گوید مردم خواهان این موضوع هستند ولی او نمی‌خواهد:” این صداها را بسیار شنیده‌ام، مردم می‌آیند، این آرزو را بسیار می‌کنند ولی من چهارده سال رییس جمهور افغانستان بودم، یک دولت دیموکراتیک و مردم‌سالار را به مردم افغانستان گذاشتم، نسل‌های نو افغانستان قدم به پیش بگذارند و تشویق شوند تا آنان حکومت را بگیرند و در این‌جا به‌بود ببخشند. به من برگشت به قدرت کار درست نیست باید مشوق نسل‌های جدید افغانستان باشم”.

رییس جمهور پیشین افغانستان هنوز هم طالبان را برادران ناراضی می‌خواهند و در پرسشی در همین مورد می‌گوید که آنان مردم افغانستان هستند، بیش‌ترشان در همین‌جا تولد شدند و باید درک کرده خود را صاحب این خاک بدانند و با برگشت به این خاک، از پنجۀ اسارت بیرونی و استثمار بیرونی خلاص شوند.

حامد کرزی می‌افزاید:” از طالبان خواهش می کنم که به عوض جنگ را صلح را بگیرند و اگر می‌خواهند امریکایی‌ها را از افغانستان بیرون بیرانند آن‌هم از طریق صلح می‌شود و از طریق یک‌جا شدن ملت افغانستان و از طریق مذاکره با امریکایی عملی‌شدن می‌تواند”.

این مقام نخست پیشین دولت افغانستان در مورد پاکستان می‌گوید که حکومت پاکستان بعد از موفقیت جهاد افغانستان راه درستی را در پیش نگرفت و باید افغانستان را یک دوست و برادر خود بداند نه زیر دست خود و کوشش به این نکند که افغانستان زیردستش شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *