کاخ سفید و کاخ سرخ یک قدم برای حل بحران سوریه پیش رفتند

جان کری، ‌وزیر خارجه امریکا می گوید که پس از گفتگو های طولانی با سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه در ژنو به توافق برای آتش بس در سوریه نزدیک شده اند.

همزمان با مذاکرات امریکا و روسیه در ژنو، روند تخلیه هزاران غیرنظامی از درایا در حومه دمشق، که برای چهار سال در محاصره ارتش سوریه بود آغاز شده است
کری و لاورف، روز جمعه ۲۶ اگوست پیش از حاضر شدن در برابر خبرنگاران، مدت ۱۲ ساعت پشت درهای بسته گفتگو کردند.
کری گفت که، دو طرف خیلی به توافق نزدیک شده اند اما برای نهایی کردن آن تعجیل نمی کنند.
همزمان با مذاکرات امریکا و روسیه در ژنو، روند تخلیه هزاران غیرنظامی از درایا در حومه دمشق، که برای چهار سال در محاصره ارتش سوریه بود آغاز شده است.
جان کری همچنان تاکید کرده با همتای روسش بر سر “موارد بسیاری توافق” کرده اما دیپلومات‌های دو کشور برای تنظیم و استخراج جزئیات کارشناسی و بحث بر سر موارد مورد اختلاف همچنان در ژنو می‌ مانند.
تصویر مبهوت عمران، پسر پنج ساله اهل حلب، خشم بسیاری را نسبت به بی ‌تفاوتی قدرت های جهانی برای حل بحران سوریه برانگیخت.
وزیر خارجه امریکا افزوده از نظر او تنها راه برای پایان دادن به بحران جنگ داخلی در سوریه، رسیدن به یک توافق سیاسی است.
همزمان آقای کری گفته دولت سوریه در سایه کمک حامیانش شامل ایران، روسیه و حزب‌الله به طور مکرر توافق قبلی برای آتش‌ بس را نقض کرده است.
تنها ساعاتی پیش از سخنان جان کری، عملیات خروج هزاران غیرنظامی از شهر داریا آغاز شد، این امر در پی توافقی بین شورشیان مخالف که این شهر را در کنترل خود دارند و نیروهای دولت سوریه امکان پذیر شد.
داریا در چهار سال گذشته در محاصره نیروهای دولتی بود و سه سال بود که برق این شهر قطع شده بود
براساس این توافق قرار شده هزاران غیرنظامی از داریا خارج شوند و به پیکارجویان اطمینان داده شده که برای رفتن به شهر ادلب مسیری امن در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *