نظامیان افغانی در امریکا غیب می شوند

در کمتر از دو سال گذشته – از جنوری ۲۰۱۵ تا حال – کم از کم ۴۴ نظامی افغان که برای آموزش به ایالات متحدۀ امریکا آمده بودند، درس و تعلیم را رها و فرار کرده اند.

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های وزارت دفاع ایالات متحده گزارش داده است که شاید شماری از این افراد تلاش کرده باشند که غیرقانونی در ایالات متحده کار و زنده‌گی کنند.

در یک مورد، یکی از شاملان افغان در برنامۀ آموزشی نظامی ایالات متحده هنگامی که می‌خواست امریکا را به قصد کانادا ترک کند، از سوی پولیس مرزی کانادا بازداشت شد.

با آنکه در مقایسه با ۲۲۰۰ نظامی افغان که از سال ۲۰۰۷ تا حال در ایالات متحده آموزش دیده اند فرار ۴۴ نفر نسبتاً کم است اما این وضعیت، نگرانی‌ها را در مورد بررسی پیشینۀ افرادی ایجاد کرده است که از طریق این برنامه به ایالات متحدۀ امریکا می آیند.

هرچند نظامیان سایر کشورها نیز هنگام آموزش نظامی در ایالات متحده فرار کرده اند، به گفتۀ مقام‌های امریکایی ناپدید شدن مداومین نظامی افغان نگران کننده و “غیرعادی” بوده است.

ادم ستمپ سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت که تنها از آغاز ماه سپتامبر سال روان تا کنون هشت نظامی افغان بدون اجازه پایگاه های نظامی شان را در ایالات متحده ترک کرده اند.

آقای ستمپ گفت که وزارت دفاع ایالات متحده معیارها و شرایط شمولیت افغان‌ها را در برنامه‌های آموزشی نظامی طوری تنظیم کرده است که هم از گریز آنان جلوگیری شود و هم کسانیکه در نقض حقوق بشر دست داشته یا با گروه‌های تندرو رابطه داشته باشند، شامل این برنامه نشوند.

برنامۀ آموزشی نظامی ایالات متحده، نظامیان را از شمار زیاد کشورهای جهان به امریکا می‌کشاند تا روابط نظامی میان آنان برقرار شده و ظرفیت‌های عملیاتی مشترک شان ارتقا بخشیده شود.

این نظامیان الزاماً همه وقت شان را در داخل پایگاه های نظامی سپری نکرده و اجازه دارند به بیرون بروند، اما اگر هر یک آنان بیش از ۲۴ ساعت در برنامۀ آموزشی غیابت داشته باشند، غیابت آنان “غیرحاضری بدون اجازه” تلقی می‌شود.

تا هنوز مشخص نیست که محل و مکان چه تعداد از سربازان فراری افغان شناسایی شده و نیز چه تعداد آنان دستگیر شده اند. وزارت امنیت داخلی ایالات متحده نیز تا کنون در این مورد به پرسش‌های رویترز پاسخی نداده است.

ایالات متحدۀ امریکا از سال ۲۰۰۲ تا کنون بیش از ۶۰ میلیارد دالر را صرف آموزش و تجهیز قوای مسلح افغانستان کرده است، اما هنوز هم وضعیت در بخش‌هایی از افغانستان نا امن بوده و طالبان برخی ولسوالی‌ها را کلاً و شماری را هم قسماً در کنترول خود دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *