پاسخ مثبت دولت افغانستان به آتش‌بس موقت گروه طالبان

درپی اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان در روزهای عید، امروز رئیس جمهورغنی با استقبال از آن دستور آتش‌بس متقابل را صادر کرد. آقای غنی بار دیگر از طالبان خواست از جنگ دست کشیده و به میز مذاکره بنشینند.

از سوی‌هم، امریکا؛ ناتو و پاکستان از آتش‌بس موجود استقبال کرده و خلیلزاد دریک توئیتی آن را یک فرصت خوب خوانده و گفته، نباید از دست برود

تقلا برای صلح آن هم در میان شعله‌های داغ آتش جنگ افغانستان.

رهبری طالبان که چند روز پیش دستور شدت جنگ را داده بود، ناوقت شب گذشته از جنگ جویانش خواست در روزهای عید آتش‌بس کنند و در ساحات زیر کنترل دشمن نروند. رییس  جمهورغنی هم با استقبال گرم از این اقدام طالبان پس از ادای نماز عید در ارگ، دستور مشابه صادر کرد. آقای غنی بار دیگر از طالبان خواست به میز مذاکره بینشینند.

آتش بس سه روزه  حکومت و طالبان با استقبال امریکا، ناتو و پاکستان نیز روبرو شد. زلمی خلیلزاد دریک رشته توییتی آن را یک فرصت خوب برای رسیدن به صلح خوانده و گفته که نباید از دست برود.

او بر رهایی زندانیان باقی مانده دو طرف و برنگشتن به سطح بلند خشونت ها و توافق حکومت و طالبان بر سر تاریخ جدید آغاز مذاکرات بین الافغانی تاکید کرده.

این جا در کابل رییس جمهور غنی می گوید رهایی زندانیان طالبان تسریع خواهد یافت. او اما از طالبان خواست زندانیان حکومت را از بند رها کنند.

با این همه شماری از اعضای مجلس نمایندگان آتش بس موقت را به فال نیک گرفته و ابراز امیدواری می کنند که این اقدام بتواند به آتش بس دایمی و آغاز مذاکرات بین الافغانی بی انجامد.

رئیس جمهور غنی نقش کشورهای همسایه را در روند صلح مهم خوانده و از آنها خواست تا به صورت دوامدار افغانستان را برای رسیدن به صلح و ثبات همکاری کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *