آغاز سفر زلمی خلیل زاد به کشورهای آسیای میانه

زلمی خلیل‌زاد با وزیران خارجه‌ کشورهای آسیای مرکزی درباره‌ صلح افغانستان دیدار و گفتگو کرد. خلیل‌زاد می‌گوید، این دیدار در قالب گروه سی ۵ به علاوه ۱ در شهر تاشکند پایتخت ازبیکستان صورت گرفته و در آن روی چگونگی ایفای نقش آسیای میانه در روند صلح افغانستان بحث و گفتگو شده. این درحالیست که اقای خلیل‌زاد روز گذشته، با اشرف‌غنی و عبدالله از طریق ویدیو کنفرانس در مورد صلح صحبت کرده بود.

تاشکند پایتخت ازبکستان، میزبان رایزنی خلیل‌زاد با وزرای خارجه پنج کشور در مورد صلح افغانستان!

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان امروز چهارشنبه اعلام کرد، با وزیران خارجه ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغیزستان در شهر تاشکند، پایتخت ازبیکستان دیدار و گفتگو کرده است.

به گفته خلیل‌زاد در این دیدار روی پیشرفت‌ها در روند صلح افغانستان، چگونگی ایفای نقش آسیای میانه در این روند و چگونگی بهره‌ بری از صلح در توسعه‌ اتصال منطقه‌ای، تجارت و انکشاف منطقه‌ای صحبت شده است.

آقای خلیل‌زاد در ادامه، افغانستان با ثبات را برای آسیای میانه و منطقه مهم خوانده و تاکید نموده، کار مشترک آسیای میانه با افغانستان مستقل برای اتصال به آسیای جنوبی به نفع امریکا و منطقه می‌باشد. وی در عین حال گفته، کشورهای عضو گروه سی ۵ به علاوه ۱ نیاز دارند با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، مشترکا برای ترویج و تشویق یک تفاهم سیاسی در مورد پایداری اقتصاد و اتصال منطقه‌ای کار کنند. این درحالیست که خلیل‌زاد روز گذشته و از طریق ویدیو کنفرانس با اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله در مورد آخرین تحولات روند صلح صحبت کرد ه است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *